KEMI. Kaptenen (Peter Harryson) och hans hustru (Åsa-Lena Hjelm) pinar livet ur varann i Strindbergs "Dödsdansen".. Foto: PAMELA CORTÉS BRUNA
KEMI. Kaptenen (Peter Harryson) och hans hustru (Åsa-Lena Hjelm) pinar livet ur varann i Strindbergs "Dödsdansen".. Foto: PAMELA CORTÉS BRUNA

Peter Harrysson gör sin Strindbergdebut

Publicerad

Peter Harryson och Åsa-Lena Hjelm stimulerar varandra till storspel i Strindbergs "Dödsdansen", skriver Kristjan Saag.

Elakhet är en dygd, åtminstone på teatern.

De bästa replikerna är inte högtidliga förkunnelser om nåd och rättvisa utan giftigheter droppade ur mungipan och sanningar utslungade i ansiktet med full kraft.

Strindberg kunde tekniken och i "Dödsdansen" serverar han båda sorterna: artillerikaptenen Edgar står för den yviga varianten, hans hustru Alice för de mer raffinerade sticken. Båda pinar livet ur varann under ett knappt dygn. Innan vi ges nöjet att följa dem har de gjort detsamma i tjugofem år.

Erik Ståhlberg sätter upp "Dödsdansen" på Göteborgs Dramatiska Teater - i samverkan med Göteborgs Stadsteater och Folkteatern - och har, i Peter Harryson och Åsa-Lena Hjelm, ett verkligt radarpar: han med sin naturliga fysiska pondus som extraresurs, hon med sin klassiska deadpan-image: jag tror inte ett ord av vad du säger, och, för resten, jag bryr mig inte...

 

Erik Ståhlberg har lagt örat tätt intill Strindbergs pjästext och, åtminstone i första akten, missar vi inte en enda punchline. Så länge terrorbalans råder i äktenskapet och Edgar härskar i kraft av sitt översitteri och hans hustru kontrollerar honom med sitt öppna förakt är det frid och fröjd - om uttrycket tillåts. Dvs: Harryson och Hjelm stimulerar varandra till storspel och Erik Åkerlinds försynte Kurt, vars oväntade besök triggar i gång hämndarian på allvar, triggar även skådespeleriet.

Skulle någon ha glömt det blir vi påminda om att Strindberg är en av våra absolut roligaste författare, vid sidan av allt annat. Men i detta andra finns den i dag alltmer besvärliga hanteringen av förhållandet - eller kampen - mellan könen, det som Strindberg såg med andra ögon är dagens teaterpublik.

 

Så när Alice, för ett ögonblick, ser ut att få övertaget och sätter sin självbelåtne och inbilske kapten på plats, då jublar och applåderar premiärpubliken befriat. Samtidigt försvagas nyanserna i spelet: i stället för syrliga bisatser och skarpa kommentarer börjar Åsa-Lena Hjelm leverera högljudda tirader och Erik Åkerlind, som smidigt glidit förbi den ömsesidiga eldgivningen mellan makarna, har betydligt svårare att agera om så bara temporär stödpunkt åt den revanschistiska Alice.

Kort sagt: Strindberg ställer till det - ändå vill jag ge en eloge till Erik Ståhlberg som verkligen ansträngt sig för att leda oss fram till det obehagliga slutet: ett tillstånd utan vinnare, utan hopp, utan försoning. Kampen går vidare.

Kristjan Saag
Kristjan Saag

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag