STARKA KARAKTÄRER. Den fromma nunnenovisen Isabella (Caroline Söderström) och den inte lika fromme munken (Örjan Ramberg) - som egentligen är en utklädd furste. Foto: Ola Kjelbye
STARKA KARAKTÄRER. Den fromma nunnenovisen Isabella (Caroline Söderström) och den inte lika fromme munken (Örjan Ramberg) - som egentligen är en utklädd furste. Foto: Ola Kjelbye

När Shakespeare möter Berlusconi

Publicerad

PREMIÄR I GÅR

LIKA FÖR LIKA | Av William Shakespeare | regi Tobias Theorell | med bland andra Örjan Ramberg, Caroline Söderström och Jacob Ericksson | Göteborgs stads­teater | Speltid 2 timmar 45 minuter

Lika för lika tillhör inte Shakespeares mest spelade komedier, vilket är rätt märkligt. För den har ju "allt": kyska fruntimmer och horbockar till karlar, en furste som smyger omkring utklädd till munk och hans ställföreträdare som dömer ut stränga straff för sedlighetsbrott men låter sig frestas till att begå samma brott själv.

Lägg därtill avhuggna huvuden, folk som uppstår från de döda och, inte minst, en allvarlig diskussion om ärbarhet och sanning, moral och dubbelmoral, så borde åtminstone unga regissörer oftare ha nappat på kroken. Här finns nämligen också möjligheter att ösa på med hur mycket genusperspektiv som helst, för den som känner för det.

När Tobias Theorell nu sätter upp "Lika för lika" på Göteborgs stadsteaters stora scen har han avstått från alla schablonartade samtidsläsningar. Den kyska Isabella är verkligen lika from som hennes novisklänning är vit; hennes inledande försagdhet lyckas Caroline Söderström t o m rundögt förvandla till både karaktärsfasthet och naiv oskuld.

Jacob Ericksson gör den stelt formelle vicefursten Angelo, oförberedd och rädd för sina egna nyuppväckta begär: mun, ögon, händer och kropp talar alla olika språk samtidigt. I detta emotionella kaos tillåts Angelo ändå att behålla en yttre värdighet som gör hans skam och skuldmedvetenhet i slut­scenen fullt trovärdig.

 

Det är finsnickeri på hög nivå, detta - i gengäld tar Theorell ut svängarna lite mer med Fredrik Evers i rollen som storskrävlaren Lucio, här tecknad som törstig grabb med ölkasse i näven, tillräckligt go' för att lyckas bjuda även en falsk munk på en bärs.

Men det som gör Stadsteaterns "Lika för lika" till något alldeles extra är nog Örjan Ramberg i huvudrollen som just den falske munken, dvs fursten själv. Innan Ramberg tar på sig sin förklädnad brer han ut sig i värsta Berlusconistil: högljudd, storvulen, oändligt grabbig och samtidigt falskt förbindlig - en härskartyp som man har svårt att tänka sig i en munkkåpa.

Och mycket riktigt: Rambergs förklädde furste är ingen ömsint landsfader som vill komma sitt folk in på livet, utan snarare en leklysten potentat som söker omväxling. Visserligen rättrådig, men lika lysten på den unga Isabellas jungfrudom som någonsin Angelo.

Ramberg arbetar med mer handfasta antydningar än Ericksson: här handlar det om en man som vet vad han vill men som bokstavligen tvingas hålla stånd i kåpan. Korstecknet har han inte riktigt koll på, det slutar med ett lystet finger i munnen. Osv.

 

Det är förbaskat roligt, och det blir inte sämre av Rambergs långsamma, klassiska Dramaten-diktion: han smakar på replikerna innan han fäller dem, och de befinnes vara delikatesser allihop.

Och vad blir det av den genuspolitiska diskussionen? Jo, Theorell sammanfattar den fullkomligt genialt i slutscenen då Göteborgs gosskör, som framfört något halvdussin elisabetanska sånger från luckor i fonden under föreställningens gång, rusar in på scenen och...tja, det vore synd att avslöja. Men tro mig, det är välfunnet - Shakespeare kunde inte ha gjort det bättre i tjugoförsta århundradet.

 

Kristjan Saag
Kristjan Saag

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida