ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Gränsöverskridande graffiti. En jordansk beduin evigt försänkt i en gest av oändlig trötthet målad av Shai Dahan på den åtta meter höga mur som skiljer palestinier från israeler på Västbanken. Foto: Borås konstmuseum
Gränsöverskridande graffiti. En jordansk beduin evigt försänkt i en gest av oändlig trötthet målad av Shai Dahan på den åtta meter höga mur som skiljer palestinier från israeler på Västbanken. Foto: Borås konstmuseum

Konst som
gror i asfalten

ANNONS:

Gatukonst är ett teoretiskt mästarprov i livskraft, skriver Ann-Marie Ljungberg apropå en muralmålning på Västbanken och en Dalahäst i Borås.

Shai Dahan är född i USA men bor numera i Borås. Han målar en sorts blandmotiv. "I like to tell stories or take part of stories and tie them somehow with the local area where the mural is", säger han och det är som om han suger upp saker ur sin omgivning och placerar ut dem igen, där han tycker att de ska vara. Dalahästen här intill, till exempel, som är en av de bilder som finns med när hans utställning öppnar på Borås konstmuseum.

 

En laglig graffitivägg blir en mötesplats mellan dem som utövar konsten och göteborgarna. Foto: Per Wissing En laglig graffitivägg blir en mötesplats mellan dem som utövar konsten och göteborgarna. Foto: Per WissingAtt måla på väggar som inte är särskilt anvisade för graffiti är olagligt i Göteborg. Det är olagligt på de flesta platser i världen, även i Los Angeles, där Shai Dahan började måla som fjortonåring.

Det läggs rätt mycket tid och kraft på att stoppa graffiti-målande världen över. Bara i New York har polisen sjuttiofem personer ständigt sysselsatta enbart med att hindra folk att måla på väggarna.

 

Det kanske inte är den våldsammaste sortens poliser. Men ändå.

Klart är att det finns brott på olika skalor. Brott som inte har någonting gemensamt mer än att de är listade och behandlade i samma lagbok.

Att de är brott.

Vilket inte ska förväxlas med att precis all gatukonst är okej. På precis alla ställen. Hur den än ser ut. Det är just det som är det viktiga. Vad som är okej och inte. Själva överskridandet.

Men det finns tillfällen när överskridandet handlar om andra saker, tillfällen när det inte kan vara någonting annat än rätt att måla på väggar. Som till exempel för några veckor sedan, när Shai Dahan gjorde en fyra meter hög målning på den palestinska sidan av den åtta meter höga mur som skiljer palestinier från israeler på Västbanken.

Muren som ständigt bevakas av beväpnade vakter i utkikstorn, numera alltså prydd av en målning som föreställer en jordansk beduin evigt försänkt i en gest av trötthet som inte går att uttala.

 

Till genomförandet av bilden fanns alla tillstånd som går att utverka, vakterna patrullerade ovanför honom medan lokalbefolkningen kom med te och kaffe och barne Shai Dahan suger upp saker ur sin omgivning och placerar ut dem igen, där han tycker att de ska vara, som denna Dalahäst.  Foto: Borås konstmuseum Shai Dahan suger upp saker ur sin omgivning och placerar ut dem igen, där han tycker att de ska vara, som denna Dalahäst. Foto: Borås konstmuseumn jublade.

Men gatukonsten är bara ibland politiskt rättfärdig. Ibland är den otroligt tröttsam.

Men till själva sitt väsen från den allra första tagen i New Yorks tunnelbana någon gång i slutet av sextiotalet, och ända fram till Shai Dahans mural- målning på Västbanken för några veckor sedan, är den alltid ett sorts teoretiskt mästarprov i livskraft.

 

Ann-Marie Ljungberg

kulturen@gt.se

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
Fler mest lästa om kultur
ANNONS:
UKRAINA

"Putin enade vårt land" Stefan Ingvarsson avslutar sin artikelserie från Lviv.

Möte i krigets skugga Stefan Ingvarsson rapporterar från bokmässan i Lviv.

Alla lögner går hem Dmitri Plax om den ryska mediala statsapparaten

Ryssland alltmer slutet Stig Fredrikson kommer hem från ett mörkt Moskva

Möte i krigets skugga Stefan Ingvarsson rapporterar från bokmässan i Lviv.

Vad sa du, sa du? Dmitri Plax ger en språklektion i maktens ryska.

Smutsiga pianofingrar Gunilla Brodrej om en Putinvänlig konsertpianist i New York.

Vad väljer du? Bladet eller Expressen? Karin Olsson undrar varför Martin Aagård låter som ett eko av propagandan från Ryssland

En omärklig revolution Karin Olsson möter historikern Timothy Snyder i Kiev.

Europas värderingar utmanas Karin Olsson om de intellektuellas svek mot Majdan.

"Svik oss inte igen" Sofi Oksanen vädjar i en exklusiv artikel västvärlden att stoppa Putin.

Mot bättre vetande Anna Hellgren undrar vad det är med Aftonbladet Kultur och Ukraina.

Ryska PEN: "Vi är emot invasionen" Rysslands intellektuella protesterar.

Vem hejar på Svoboda? Karin Olsson om Åsa Linderborgs hyckleri om Ukraina.

Rädslan för Majdan Stig Fredrikson om Putins skräck för folklig revolution i Ukraina.

Majdans moras Stefan Ingvarsson ger svenska medier bakläxa om Kiev.

Karin Olsson: Är ukrainarna de sista européerna? Curling har väckt större engagemang än när aktivister skjutits i nacken.

Ett inferno för oss Dmitri Plax om ett Ukraina som brinner för demokrati och oss alla.

MITT EXPRESSEN - FÖR INLOGGADE
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: