Gränsöverskridande graffiti. En jordansk beduin evigt försänkt i en gest av oändlig trötthet målad av Shai Dahan på den åtta meter höga mur som skiljer palestinier från israeler på Västbanken. Foto: Borås konstmuseum
Gränsöverskridande graffiti. En jordansk beduin evigt försänkt i en gest av oändlig trötthet målad av Shai Dahan på den åtta meter höga mur som skiljer palestinier från israeler på Västbanken.  Foto: Borås konstmuseum

Konst som
gror i asfalten

Publicerad

Gatukonst är ett teoretiskt mästarprov i livskraft, skriver Ann-Marie Ljungberg apropå en muralmålning på Västbanken och en Dalahäst i Borås.

Shai Dahan är född i USA men bor numera i Borås. Han målar en sorts blandmotiv. "I like to tell stories or take part of stories and tie them somehow with the local area where the mural is", säger han och det är som om han suger upp saker ur sin omgivning och placerar ut dem igen, där han tycker att de ska vara. Dalahästen här intill, till exempel, som är en av de bilder som finns med när hans utställning öppnar på Borås konstmuseum.

 

En laglig graffitivägg blir en mötesplats mellan dem som utövar konsten och göteborgarna.Foto: Per Wissing
Att måla på väggar som inte är särskilt anvisade för graffiti är olagligt i Göteborg. Det är olagligt på de flesta platser i världen, även i Los Angeles, där Shai Dahan började måla som fjortonåring.

Det läggs rätt mycket tid och kraft på att stoppa graffiti-målande världen över. Bara i New York har polisen sjuttiofem personer ständigt sysselsatta enbart med att hindra folk att måla på väggarna.

 

Det kanske inte är den våldsammaste sortens poliser. Men ändå.

Klart är att det finns brott på olika skalor. Brott som inte har någonting gemensamt mer än att de är listade och behandlade i samma lagbok.

Att de är brott.

Vilket inte ska förväxlas med att precis all gatukonst är okej. På precis alla ställen. Hur den än ser ut. Det är just det som är det viktiga. Vad som är okej och inte. Själva överskridandet.

Men det finns tillfällen när överskridandet handlar om andra saker, tillfällen när det inte kan vara någonting annat än rätt att måla på väggar. Som till exempel för några veckor sedan, när Shai Dahan gjorde en fyra meter hög målning på den palestinska sidan av den åtta meter höga mur som skiljer palestinier från israeler på Västbanken.

Muren som ständigt bevakas av beväpnade vakter i utkikstorn, numera alltså prydd av en målning som föreställer en jordansk beduin evigt försänkt i en gest av trötthet som inte går att uttala.

 

Shai Dahan suger upp saker ur sin omgivning och placerar ut dem igen, där han tycker att de ska vara, som denna Dalahäst. Foto: Borås konstmuseum
Till genomförandet av bilden fanns alla tillstånd som går att utverka, vakterna patrullerade ovanför honom medan lokalbefolkningen kom med te och kaffe och barnen jublade.

Men gatukonsten är bara ibland politiskt rättfärdig. Ibland är den otroligt tröttsam.

Men till själva sitt väsen från den allra första tagen i New Yorks tunnelbana någon gång i slutet av sextiotalet, och ända fram till Shai Dahans mural- målning på Västbanken för några veckor sedan, är den alltid ett sorts teoretiskt mästarprov i livskraft.

 

Ann-Marie Ljungberg

kulturen@gt.se

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida
WANLOO

Årets alla Wanloo-serier

– Klicka här.