Nadja Mirmiran som Charlotte Löwensköld och Daniel Lindman Agorander som Karl-Artur Ekenstedt i Selma Lagerlöfs "Charlotte LÖwensköld" på Västanå teater. Foto: HÅKAN LARSSON / ©HÅKAN LARSSONNadja Mirmiran som Charlotte Löwensköld och Daniel Lindman Agorander som Karl-Artur Ekenstedt i Selma Lagerlöfs "Charlotte LÖwensköld" på Västanå teater. Foto: HÅKAN LARSSON / ©HÅKAN LARSSON
Nadja Mirmiran som Charlotte Löwensköld och Daniel Lindman Agorander som Karl-Artur Ekenstedt i Selma Lagerlöfs "Charlotte LÖwensköld" på Västanå teater. Foto: HÅKAN LARSSON / ©HÅKAN LARSSON
Ur filmen "Jordgubbslandet". Foto: FILMCENTRUMUr filmen "Jordgubbslandet". Foto: FILMCENTRUM
Ur filmen "Jordgubbslandet". Foto: FILMCENTRUM
Marit Kapla är skribent för GT Kultur. Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSENMarit Kapla är skribent för GT Kultur. Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN
Marit Kapla är skribent för GT Kultur. Foto: ANDERS YLANDER / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN

Kärlek någonstans och varsomhelst

Publicerad

Marit Kapla funderar över vad som förenar Selma Lagerlöf med filmen "Jordgubbslandet"

Solen lyser i springorna mellan brädorna i Berättarladans väggar. Taktfast fiolmusik, stampande klackar och svepande kostymtyger ramar in en berättelse om kärlek och högmod, spännande som en thriller. Det är premiär för Västanå teaters scentolkning av Selma Lagerlöfs roman ”Charlotte Löwensköld”.

Selma Lagerlöfs Mårbacka

Jag ryser av förtjusning när den manipulativa Thea Sundler driver Charlotte Löwensköld in i äktenskap med den rike brukspatron Schagerström. Vi i publiken vet, tack vare regissören Leif Stinnerbom som skickligt överför Lagerlöfs dramaturgiska knep från boksidorna till scengolvet, att Schagerström förtjänar Charlottes kärlek mycket mer än hennes självuppfyllde fästman Karl-Artur Ekenstedt. Det är multipel kärlek med förhinder som har över 90 år på nacken – romanen kom ut 1925 – men som känns lika brännande i dag.

”Charlotte Löwensköld” utspelar sig i Korskyrka som är ett täcknamn för Karlskoga. Berättarladan där Västanå teater så förtjänstfullt håller arvet efter Selma Lagerlöf levande, står intill Rottneros herrgård som är majorskans Ekeby i ”Gösta Berlings saga”. På andra sidan sjön Fryken ligger Selma Lagerlöfs föräldrahem Mårbacka. Det är svårt att tänka sig hennes författarskap utan den här solida platsförankringen. 

David Goodhart om någonstansare och varsomhelstare

I en på sistone flitigt citerad text av journalisten David Goodhart, publicerad i Financial Times och översatt till svenska i tidskriften Axess, delar han in (den brittiska) befolkningen i två grupper, ”Någonstansare” och ”Varsomhelstare”. Någonstansare ser världen från ”någonstans” och prioriterar grupptillhörighet och trygghet medan Varsomhelstare ser världen från ”var som helst” och uppskattar oberoende och flexibilitet. Enligt Goodhart sitter gruppen Varsomhelstare på makten och har misslyckats med att tillvara Någonstansarnas intressen, vilket är bakgrunden till både brexit och valet av Trump till USA:s president.

Jag har svårt att bena ut om det är kategoriseringen i sig eller verkligheten bakom som jag instinktivt vill protestera emot. Även vårt svenska samhälle har ju problem kring makt och representation och vad jag än tycker om landsbygdens avfolkning så är de demografiska förändringarna ett faktum. Samtidigt är verkligheten alltid mer komplex än enkla gruppindelningar.

Från Lagerlöf till "Jordgubbslandet"

Det är ändå intressant att fundera över grupperna i relation till framtidens berättande. Vilken Någonstansare väver i framtiden, som Selma Lagerlöf, ihop stor berättarkonst med ett landskap utanför städerna? Och var förlägger Varsomhelstarna sin kärleksdramatik? Även en rörlig, urban klass har ju rimligtvis någon slags koppling till jordens yta. 

Kanske beror det på hur eftersträvad rörligheten är. Gissningsvis kommer vi att höra mer om de ofrivilliga Varsomhelstarna, som i bioaktuella filmen ”Jordgubbslandet”, där en Romeo-och-Julia-gnista tänds mellan en sydsvensk lantbrukardotter och en av de polska gästarbetarna.

Bara kärleken är evig – och tydligen evigt förhindrad. 

 

LÄS MER – Therese Bohman: Visst kan man tala om en medieelit – och ett "verklighetens folk" 

 

TEATER

CHARLOTTE LÖWENSKÖLD

Av Selma Lagerlöf

Dramatisering & regi Leif Stinnerbom

Västanå teater

Speltid 3.30 timmar (inkl 50 min paus) 

 

Marit Kapla är skribent för GT Kultur.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag