Julidyll i norénsk anda

Publicerad
Uppdaterad
Senast jag såg en pjäs av unge dramatikern Mattias Kärrbrink var det en crazykomedi i 30-talsmiljö. Ganska otypiskt för att vara svenskt, tänkte jag då.
Nu tar Kärrbrink klivet in i djupaste svenska familjerealism, där bland andra Strindberg, Bergman och Norén livat upp stämningarna före honom.
I ”Vinterträdgården”, som sätts upp av Göteborgs Dramatiska Teater, befinner vi oss sålunda i ett semesterhus kring juletid där fadern, sonen och sonhustrun motvilligt samlats för att försöka skapa julstämning åt dottern som är på permis från psyket.
Även socialt rör vi oss i den syrefattiga miljö som befolkas av kulturmedelklass: Fadern är uppburen regissör, sonen misslyckad författare och i kulisserna svävar, norénskt, den bortgångna moderns ande: ett halvfalskt memento om svunna, lyckligare tider.

Naturligtvis kan det inte komma något gott ur detta – för de stackars satar vars öden vi får följa under halvannan timme.
För oss i publiken, däremot, en till en början tämligen underhållande första akt med välskriven munhuggning, skickligt anlagd dramaturgi – nyckelpersonen, den sjuka systern, gör inte entré förrän strax före paus – och klok personregi: De yngre, mer oerfarna skådespelarna håller igen, arbetar med säkra koder för känslor och uttryck, medan Carl Harlén, inlånad från Teater Uno för att göra fadern, tillåts botanisera som han vill i den svenska socialmelodramen.
Det är riktigt uppfriskande att, för en gång skull, se Carl Harlén i en ”rak”, realistisk roll, utan Uno-domptörens getöga ut mot ungdomspubliken. Jag hade kanske kunnat undvara de sista 20 procenten av hans utlevelse i några scener – å andra sidan behövs det svängrum för att fullt ut bevisa det patetiska i en rollfigur – och den konsten behärskar Carl Harlén bättre än de flesta.

Allt går, stilenligt, över styr i denna moderna spöksonat – andra akten får rentav en genomsnittlig norénpjäs att likna ”Vi på Saltkråkan”. Vad värre är: de katastrofer som Källbrink bäddat för är rätt förutsägbara; han lyckas helt enkelt inte knyta ihop den makabra jul-klappssäcken innan han vräker den i knäet på oss.
Men på vägen dit är det underhållande, lagom hemskt och stundtals  gripande: När Anna Hjertén Grahm, i rollen som den sjuka flickan, gestaltar ett nervsammanbrott, finner hon så skärande dissonanser i sitt kroppsspråk att det gör riktigt ont. Även det kunde vi ta med oss ut i yrsnön på Esperantoplatsen i går kväll.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag