Här på Kultur i Väst i Göteborg har man problem med ledarskapet. Foto: Leif Gustafsson
Här på Kultur i Väst i Göteborg har man problem med ledarskapet. Foto: Leif Gustafsson

"Jag pratar bara
 med ledningen"

Publicerad

Det är inte politikens uppgift att lägga sig i Kultur i Västs interna problem.
Därför kommunicerar Alex Bergström (s), ordförande i regionens kulturnämnd, med Kultur i väst via styrelsen och förvaltningschefen Åsa Turesson.

Medarbetarenkäten som gjordes på Kultur i Väst i april ger en ganska klar bild. Personalen trivs ganska bra med sina arbetsuppgifter och sina närmaste medarbetare. Däremot inte med ledningen. Missnöjet hänger till stor del samman med rekryteringen av två nya enhetschefer som tillträdde i början av förra året och som inte har fungerat på sina positioner.
GT-kulturens granskning häromveckan visade inte bara att de båda haft problem på sina senast föregående arbetsplatser – de saknade också ledarutbildning och hade begränsade chefserfarenheter. I medarbetar-enkäten får också förvaltningschefen Åsa Turesson skarp kritik för att inte ha gjort något åt sina "felrekryteringar".
Alex Bergström (s), ordförande i regionens kulturnämnd, är dock mycket nöjd med Turessons chefskap.
– Kritiken mot henne är oförskämd. Det arbete hon har gjort för de tre olika kultursektorerna som slagits ihop är fantastiskt. Det är gott ledarskap.
Han tycker också att Kultur i Väst är en bra organisation för regionens kulturpolitik och menar att den fungerar väl som stöd för de lokala kulturverksamheterna.
– Jag möter mycket folk ute i kommunerna som tycker det är bra. Sedan kanske det är svårt att göra ett bra jobb i alla 49.

 

Kritiken som finns mot organisationens otydliga uppdrag har han svårt att förstå, och nämner exemplet "ska vi börja dansa på biblioteket" - det stående interna skämtet som en tidigare medarbetare på Kultur i väst vittnade om i GP.
– Det är precis det vi ska göra. Vi har ett jättefint projekt i Sjuhärad där man just dansar på biblioteket. Vi vill att olika kultursektorer ska mötas.
Att Åsa Turesson inte hade någon erfarenhet från kultursektorn när hon tillträdde som förvaltningschef 2008 ser Alex Bergström heller inte som något problem.
– Det är ju inte chefen som utvecklar konstarten. Hennes uppgift är att bygga ihop en organisation, precis som regionens uppgift är att främja en infrastruktur.
Men kan det inte vara en fördel att ha en kulturell touch om man ska leda en organisationsom Kultur i Väst?
– Det kan inte jag ha någon synpunkt på. Vi tittar på resultaten. Och hittills har de varit bra.
Hur kan du säga det? Kritiken mot ledningen i medarbetarenkäten var ju massiv?
– Det fanns också de som var positiva. Jag tyckte det var en blandad bild.
En stor majoritet känner inget förtroende för ledningsgruppen.
– Det är en fråga för arbetsledningen och Kultur i Västs styrelse. Det är inget vi lägger oss i, men jag är medveten om att det finns interna stridigheter. Och det är något man måste arbeta vidare med. Det är aldrig bra när folk inte trivs.
Alex Bergström har heller inga synpunkter på de två omdiskuterade chefsrekryteringarna, förutom att han uppfattat bevekelsegrunderna för att anställa dem som "väl så goda". På frågan om han träffat personalen på Kultur i väst säger han:
– Ja, jag träffade ett större gäng i tisdags, cheferna och förvaltningschefen.
Har du pratat med några längre ner organisationen?
– Det är ett omöjligt uppdrag att träffa alla inom kultursektorn. Det är ganska självklart att vi kommunicerar med Kultur i Västs styrelse och förvaltningschefen i första hand.

Lars Nicklason
Lars Nicklason

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida