Gatans galleri

Publicerad
Uppdaterad
Street view gör sig perfekt i den första vårkvällens folkvimmel. Kajsa Widegren ser ett elakt och roligt konstprojekt.
Det går inte att tala om konstprojekt i det offentliga rummet utan att beröra de faktorer som är rörliga, oförutsägbara och som inget eventföretag i världen kan styra över: sånt som vädret till exempel. Det är kanske lite banalt, men man kan börja med att säga att vädret verkligen var på Street views sida idag. Inte bara för att det bjöd på hårdblå himmel och solsken utan för att varje sådan första riktiga vårkväll är sådär banalt underbar och betydelsefull på samma gång.
Det gjorde i alla fall att Avenyn vimlade av folk på ett riktigt Lasse Dahlquistskt sätt när det är dags för Street view att invigas. Och folk är utan tvekan en av de viktigaste ingredienserna i konstprojekt som är lokaliserade till stadsrummet.

Ironiskt nog handlar åtminstone två av verken om att skapa tystnad och avskildhet åt enskilda personer. Gustav Hellbergs Lösning är en glaspaviljong placerad diagonalt över trottoaren på Avenyn.
När man går in i det transparanta huset kan man trycka på en knapp och skapa ett helt ljudisolerat rum åt sig. Tystnadens eventuella frid kompletteras eller störs av den visuella exponeringen som glaspaviljongen ger. En uppmärksamhet som till exempel gatumusikanten som står bredvid bara kan drömma om.
Också Hans Rosenströms verk Tillsammans erbjuder avskildhet åt besökaren. I resterna av en nedlagd butiks- och kaférörelse har han skapat ett ljud och ljusverk där besökarna får gå in en och en. Iscensättningen är minst sagt filmisk. Rummets ljussättning regisserar mig fram till en stol där den förra besökarens rörelse har fått hörlurarna som hänger från taket i stillsam svängning.
 Skräckfilmseffekten av en dold närvaro i rummet fortplantar sig när jag får på mig hörlurarna och föreställningen kan börja på allvar.
Och iscensättningen är verkligen skickligt genomförd, det kan ståpälsen i nacken intyga. Men samtidigt är den övergivna lokalens sorgliga, stökiga patina – komplett med en barock karaktär av kuliss – så hårt regisserad att minnet snart blandar ihop verket med en massa osorterade filmscener.

Konst i det offentliga rummets stökighet måste ha en viss övertydlighet för att fånga in flanörerna. Och när det övertydliga paras med komik och går över en gräns som man inte ens visst fanns där, så blir det en perfekt metod. Som den röda megafonen vid Poseidons mun som är Marianne Lindberg De Geers bidrag till Street view. ”Mamma, mamma!” ropar Poseidon över Götaplatsen och alla som står där och väntar på att teatern ska börja, och över ungdomarna med sina skateboardar. Men konsten får inte störa för mycket. Tidigare idag ropade han högre, så att det ekade mellan husen. Men han fick dämpa sig lite.
Också Maria Lindbergs elaka informationsskyltar och Mats Hjelms mässande ur platsannonsernas plattityder arbetar med komiska tjuvnyp mot den förväntade ordningen och redan här på Göteborgs huvudgata. När den torra rösten i Hjelms During hours talar om vilka egenskaper och färdigheter jag förväntas ha far bohemen i mig upp och önskar sig en ljusskygg tillvaro långt borta från anställningsbarhetens plattityder.

Kajsa Widegren
kulturen@gt.se

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag