Lika men ändå olika. Filmaren Axel Danielson har följt tvillingbröderna Gustav och Oskars uppväxt under tio års tid. Foto: Dan Sköld
Lika men ändå olika. Filmaren Axel Danielson har följt tvillingbröderna Gustav och Oskars uppväxt under tio års tid. Foto: Dan Sköld

Filmfestival i allt större Scala

Publicerad
Uppdaterad
Lilla filmfestivalen i Båstad är inte så liten längre, i år förlängs festivalen med två dagar och visar 41 filmer under sex dagar.
GT:s filmskribent Camilla Larsson tittar närmare på två göteborgska guldkorn och tipsar om vad du inte bör missa på festivalen.
Pangpangbröder och Jävla pojkar har smyg­premiär under Lilla film­festivalen i Båstad.
Båda filmerna är gjorda av göteborgare och sätter familjerelationer i fokus.

Under tio år filmade Axel Danielson sina systersöner Oskar och Gustav. Det som började som en skildring av två olika tvillingbröder mognade under regissörens tid på Filmhögskolan i Göteborg och blev till slut en långfilm om uppväxten och tidens gång.
Pangpangbröder, med undertiteln 53 scener från en barndom, hade sin världspremiär i början av året på filmfestivalen i Rotterdam, där den hamnade på 35:e plats av 400 i publikens omröstning.

I filmen tar Axel Danielson ställning mot den standardiserade dramaturgiska modellen och utmanar tittaren med en serie omsorgsfullt och klockrent utvalda scener från tvillingpojkarnas uppväxt.
- Livet är inte en historia, det är en samling av ögonblick och händelser, säger den långfilmsdebuterande regissören, som tycker att filmvärlden i stort fokuserar alltför mycket på berättelsen, "storyn", och dramaturgin.

Det långvariga filmandet, som började när Axel Danielson själv var 22 år, avslutades med två års klippande för att mejsla fram en film där systersönerna, den ena kortvuxen och den andre "normal", inte spelade en roll i en film, utan där filmen i stället lyckades bli en skildring av deras liv.
- Jag har helhjärtat kunnat fokusera på de situationer som uppstått i stunden. När scenerna fungerar och det blir bra blir det universellt och allmänmänskligt. Det tycker jag är den rörliga bildens absoluta: Att vi får oss att få syn på oss själva.

"Jävla pojkar" är ett vardagsdrama som berättar tre parallella historier om tre familjer som har olika situationer att tampas med som gör att de fastnar i destrukttiva mönster. Skilsmässor, nya förhållanden, vilsna och nästan vuxna barn, psykisk instabilitet och ett förflutet som tränger sig på är några av de saker som figurerar i berättelsen.
- Man kan säga att den handlar om rela tionen mellan jag och vi och jag och familjen. Hur vi förhåller oss till varandra och vad som händer när något går fel och hur det kan föras vidare genom generationerna, säger regissören själv.

Jävla pojkar är inspelad i Bergsjön och på andra ställen i och runtomkring Göteborg, men kan egentligen utspela sig var som helst i Sverige - eller världen. I rollistan finns namn som Elin Klinga, Marika Lagercrantz, Nina Gunke, Jakob Nordensson och Stig Engström.
- Det var fantastiskt att jobba med dem och att de ville ställa upp för att de tyckte att det var ett så bra manus, säger Shaker K Tahrer.
Att filmen är producerad under knappa omständigheter, utom ramarna för den traditionella filmvärlden och stöd från Svenska filminstitutet, ser han som både ett problem och en fördel.
- Jag tycker vi har ett dåligt filmklimat i Sverige, med mycket diskriminering på olika sätt. Men att ha haft full frihet, utan någon konsulent eller producent som ska säga sitt, har gjort processen oerhört konstnärligt spännande, säger Shaker K. Tahrer.

Idén till filmen och karaktärerna har funnits i hans huvud i runt tio år och nu när filmen är färdig finns det mer på gång.
- Det blir en långfilm till. Jag fungerar så att jag går runt och funderar och blir lite besatt av mina karaktärer. Jag har en annan idé som jag ska strukturera upp, det ska inte dröja länge innan det blir dags att börja med finansieringen av den, säger Shaker K. Tahrer.

Camilla Larsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag