Ted Hesselbom lämnar Göteborg. Foto: Larseric Linden
Ted Hesselbom lämnar Göteborg. Foto: Larseric Linden

En gång chef, alltid chef?

Publicerad

Ingrid Norrman noterar att Ted Hesselbom har fått ett nytt chefsjobb.

Det är alltid lika förvånande när en chef som totalt misslyckats med sitt jobb ändå får ett nytt chefsjobb. Ted Hesselbom lämnar Röhsska med en lång rad tveksamma affärer i bagaget, Göteborgs mest olyckliga och missnöjda museiarbetare och en budget i obalans. Men i stället för att ta hand om marknadsföringen av Göteborgs kulturförvaltning blir han nu chef för Sigtuna museum från 1 februari.

 

För Göteborgs del är däremot detta ett bra beslut. Paniktillsättningen av Hesselbom som marknadschef för kulturförvaltningen innebar att förvaltningschef, politiker och Hesselbom själv hade helt olika meningar om vad jobbet skulle innebära. Nu kan man i lugn och ro fundera över vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras, på vilket sätt detta ska göras och vilken sorts marknadsförare man vill ha.

Ingrid Norrman
Ingrid Norrman

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag