Alfons har fått egna pengar

Publicerad

Kulturnämnden har fått öronmärkta pengar till Alfons Åberghuset. Därmed drabbar inte satsningen övriga kulturen i stan, skriver kulturkommunalrådet Thomas Martinsson (MP) i ett svar till GT:s kulturredaktör.

Ingrid Norrman gör den olyckliga jämförelsen i GT 20/2 mellan medel till Alfons­huset och till kulturområdet i stort i staden. Men pengar till Alfonssatsningen har kulturnämnden fått i särskild pott från fullmäktige. I så fall påverkar alla andra satsningar också kulturinstitutionernas anslag, allt från förskola till infrastruktur.

Norrman menar att det är risk för en orealistisk kalkyl som gör att detta projekt för att främja barns kultur bör förkastas. Vidare menar Norrman att upphovspersonen bakom Alfons Åberg på något sätt använder ett hus i Göteborg för att få ökad avsättning för sina kommersiella produkter. För detta ändamål har Alfons mamma snärjt både företag och kommun. Ja, tjuv-Alfons kan till och med hota stadens kulturverksamheter i stort låter det som i texten, vilket känns som en långsökt sammankoppling.

Norrman menar att ingredienserna i denna Alfonssaga – där flera externa aktörer bidrar till Alfonshuset – är bra men bara inte denna gång. När då, undrar vi?

Det är olyckligt att ställa ett projekt som också innehåller externa medel på en barnkultursatsning i motvikt mot stadens samlade kulturverksamheter i stort. Dels för att det inte stämmer, dels för att det är alldeles för mycket att lägga på en liten kille vid namn Alfons.

 

Thomas Martinsson

 

SVAR:

Thomas Martinsson har rätt i att de 7,5 miljoner som beviljats Alfons Åberghuset var öronmärkta för det projektet och därmed inte kunde läggas på något annat. Men det hade varit intressant om han talat om vad han tycker om att fullmäktige går in och styr kulturnämndens verksamhet. Om nämnden hade fått 7,5 miljoner extra till barnkultur, vad hade Martinsson satsat dem på? Alfons Åberg?
Att bygga om Fröhuset till ett Alfons Åberghus kostar tolv miljoner. Att ordna nya lokaler till dagens hyresgäster ytterligare tre miljoner. Om Alfons Åberghuset inte får de 50 000 besökare per år som behövs för att kalkylen ska gå ihop, var hamnar räkningen?
Till sist: Gunilla Bergström har överlämnat sitt bolag åt familjen och kan därmed inte tjäna ett öre på projektet i Göteborg, vilket jag tydligt skrev i min artikel.

 

Ingrid Norrman

GT:s kulturredaktör

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida