Jimmy Fredriksson

Cyklister ska inte stå över lagen

Publicerad

Det är hög tid att göra något åt alla självupptagna och hänsynslösa cyklister.

Mota bort dem från våra trottoarer.

Dra in körkortet för de värsta cykelsvinen.

Cyklismen har exploderat de senaste tio åren.

Från 2012 till 2013 ökade antalet cyklister bara i Göteborg med 22 procent.

Storstäderna står för den mesta ökningen men intresset för cykling som transportsätt och byggandet av cykelbanor finns över hela landet.

Det är en bra trend. Folk får vardagsmotion på väg till och från jobbet, luften blir renare och trafiken flyter bättre.

Jag pratade med en trafikexpert för något år sedan som sa att om tio procent av dem som tar bilen till jobbet i stället cyklar upphör bilköerna i Göteborg att existera.

Men det finns en mörk baksida som cykelentusiasterna helst inte vill prata om.

Alltför många cyklister kör för fort, hänsynslöst och lagvidrigt. Detta visar sig i statistiken.

Antalet skadade cyklister ökar stadigt. Sedan några år är det fler cyklister än bilister som får men för livet i olyckor. Av alla som skadades allvarligt i trafiken förra året stod cyklisterna för 45 procent enligt Transportstyrelsen.

 

Saken diskuterades nyligen på det årliga trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand och bland orsakerna nämndes dåliga cykelbanor med gropar, grus och is men också hur cyklisterna själva beter sig.

80 procent av alla cykelolyckor är singelolyckor.

Därför finns det all anledning att titta på hur cyklister kan skyddas bättre. Men fram för allt hur deras trafikbeteende kan övervakas och korrigeras.

I Göteborg finns två stycken cykelpoliser som gemenligen kallas för "Kling och Klang" av gatans parlament. Mer eller mindre osanna skrönor berättas om det två polisernas framfart. Samtliga går ut på att i förklenande ordalag ifrågasätta deras omdöme och uppdrag. Cykelpoliserna står till exempel ofta vid Ullevi och bötfäller cyklande som kör mot rött och bilister som kör utan bälte.

 

Bilisterna biter snällt ihop och betalar men cyklisterna anser att polisernas verksamhet är djupt kränkande. Speciellt välutbildade medelålders kvinnor som ertappas med att strunta i rött ljus kallar poliserna sådana saker man annars bara hittar i hatattacker i mörka vrår på internet.

Jag har själv hört det - om någon undrar. Detta är ett fenomen som jag inte förstår. Varför ska cyklister stå över lagen?

Personligen tycker jag det värsta är cyklister som kommer farandes på trottoarer och gångbanor.

För några veckor sedan fick jag hoppa undan för en mamma på cykel med två barn i en kärra för att inte bli överkörd.

Slutsatsen är enkel.

 

Cykelpoliserna måste bli fler. Många fler.

Två stycken i en stad av Göteborgs storlek räcker inte. Enligt stadens egen statistik cyklar varannan Göteborgare. Men även lagstiftningen måste hänga med i utvecklingen. Merparten av cyklisterna har körkort men beter sig bakom styret på ett sätt de aldrig skulle göra bakom ratten.

Inför ett pricksystem där ett antal lagöverträdelser på cykel leder till indraget körkort. Det borde gå att göra ganska enkelt. Till dess att cyklisterna lärt sig trafikvett måste vi gångtrafikanter själva ta tillbaka trottoarerna. Släpp inte fram pedalhuliganerna som struntar i de gående.

Lagen är glasklar - det är förbjudet att cykla på gångbanor och trottoarer. De händer att jag blir ilsket pinglad på eller utskälld när jag råkar gå i en cykelbana.

Men det kan de gott ha.

Jag struntar i om jag går i deras cykelbanor så länge som de kör på mina trottoarer.

Jimmy Fredriksson
Jimmy Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag