STATION KORSVÄGEN. Så här är det tänkt att station Korsvägen ska se ut - även med en uppgång mot Avenyn. Foto: Per Wissing
STATION KORSVÄGEN. Så här är det tänkt att station Korsvägen ska se ut - även med en uppgång mot Avenyn. Foto: Per Wissing
Frida Boisen

Varför tiga om miljöbluffen?

Publicerad

Mångmiljardprojektet Västlänken har sålts in till väljarna som den sprakande miljögröna kronjuvelen i det Västsvenska paketet. Men i dag kan GT avslöja att enligt en kalkyl från Trafikverket som GT tagit del av, blir Västlänken en sotsvart miljöbov, de närmaste 60 åren. Det här är inget de ansvariga politikerna vill prata högt om:

- Det är tråkigt att höra, säger Kia Andreasson om miljöbluffen.

Det fanns en gång en stad som hette Göteborg. En stad där politikerna först lovade folket en folkomröstning, innan man införde en helt ny trängselskatt, för alla som ville ta sig in och ut ur staden med bil. Sedan hade man så bråttom att man struntande i folkomröstning, och beslutade på egen hand att införa trängselskatt ändå.

Varför politikerna hade så bråttom i Göteborg? Jo, de ville så gärna ha ett riktigt stort paket. Som var bra för Göteborg, bra för miljön, bra för regionen.

Avsikterna var förstås de bästa. Såklart att vi behöver ett miljövänligt samhällsbygge. Såklart att Göteborg behöver tänka större, bygga nytt, växa, för att fortsätta tävla mot de andra storstadsregionerna Stockholm och Öresund. Såklart att Göteborg behöver utvecklas, såklart behöver vi bättre infrastruktur, kollektivtrafik och en mer miljövänlig stad. Det är nog de flesta överens om. Ja, avsikterna var de bästa, och politikerna ville verkligen göra avtryck. Med något stort, något symboliskt, en gåva till göteborgarna och till framtiden - förpackat i ett alldeles gröngnistrande västsvenskt paket.

Här skulle själva kronjuvelen vara en Västlänk, en alldeles ny, grön pendeltågstunnel under Göteborg. Det var drömmen. Hit skulle den största delen, 14 miljarder, av den rejäla skattkistan som trängselskatten skulle bära in under 25 år gå, för att göra något bra för staden och regionen. Man ville ta från de avgassprutande miljöbovarna bilisterna och ge till de som valde andra mer miljövänliga sätt att ta sig fram. Bra för miljön. Bra för regionen.

Trafikverket fick i uppdrag att utreda kors och tvärs, ingenjörer började rita, ekonomer började räkna.

Men kalkylerna visade flera problem. Ett av de mest allvarliga: Pendeltågstunneln som skulle vara grön, blev hur experterna än räknade, konstigt nog ingen miljöräddare, utan en sotgrå miljöbov.

Det mycket omfattande bygget av tunneln ställer nämligen till det. För att bygga de där 8 kilometerna pendeltågssträcka, skriver Trafikverket att vi får räkna med koldioxidutsläpp på över 241 000 ton - mer än vad som kan kompenseras med de som väljer att åka Västlänk framför bil till jobbet eller plugget de närmaste 60 åren, enligt Trafikverkets egna beräkningar.

De här alarmerande siffrorna presenterades för våra politiker. Men de var måttligt intresserade av att lyssna. Måttligt intresserade av att berätta om miljöbluffen.

När GT:s reporter Gustav Sandström frågar socialdemokraten Johan Nyhus, ordförande i trafiknämnden, om vad han säger om Trafikverkets kalkyler om negativ klimatpåverkan, säger han:

- Det är jättebra att de har gjort de här beräkningarna. Men min vision som politiker, för jag kan ha visioner, det är att vi får fler och fler att åka tåg.

Det är i ärlighetens namn ett svar som jag inte riktigt begriper, men det säger väl egentligen allt. De politiska visionerna och prestigen i projektet går först. Att sedan Trafikverket gjort beräkningar som visar att Västlänken inte alls är miljövänlig är "jättebra" men stör inte Johans visioner om tågs förträfflighet. För har Johan bestämt sig för att Västlänken är bra. Ja, då är det så. Med eller utan tjänstemännens expertbedömningar. Jag har förvisso inte något emot politiker med visioner. Det är förstås underbart. Men är det för mycket begärt att våra folkvalda också tar in vad som faktiskt står i rapporterna?

Kia Andréasson, MP, erkänner att hon tagit del av kalkylen. Men siffrorna verkar inte ha satt något större avtryck, när vi frågar om dess innehåll:

- Alltså, det kan jag inte säga direkt, vi hade en massa siffror. Det kan man inte komma ihåg efter så lång tid men det visar ju på att det är det hållbara.

Och när vi påminner om de nedslående miljökalkylssiffror som Trafikverket kommit fram till blir svaret:

- Jag kan inte säga emot ditt resonemang. Det är inte bra att det inte blir större skillnad. Det kan jag ju säga, det är tråkigt att höra.

Ja. Det är tråkigt att höra. Och det är svårt att säga emot resonemang som är rena fakta plockade från en kalkyl. Jag instämmer Kia. Det är tråkigt. Och det är en massa siffror. Och det är tråkigt att siffrorna från Trafikverket pekar på så dystra miljökalkyler.

Men det kommer inte att få siffrorna att försvinna.

Hade inte det renhåriga och ärliga av såväl Kia Andreasson som Johan Nyhus varit att berätta om de här siffrorna för göteborgarna. Istället för att försöka prata bort dem.

Hade inte det ärliga varit att välkomna moderaten Martin Wannholts kritik när han förra veckan drog i nödbromsen, i en debattartikel i GP, där han bland annat skrev:

"Utsläppen från tunnelbyggandet gör att Västlänken har negativ klimatnytta under hela sin avskrivningstid fram till år 2090. Detta går helt emot vårt samlade ansvar..."

Och till GT:s reporter säger han:

- Det är anmärkningsvärt att inte fler reagerar på det här. Man har sålt in det här projektet med miljöförbättringar och sen verkar ingen ha orkat läsa Trafikverkets eget underlag. Där står ju ganska tydligt vad det är för förväntade resultat.

Men nej. I staden Göteborg ska avvikande meningar tystas ned. Locket på. Tryck ner det rejält. Och vad högsta ansvariga trafikpolitikern i stan, Johan Nyhus, bemötte detta debattinlägg med, var knappast självkritik, öppen dialog eller en vilja att lägga korten på bordet till väljarna. Istället gjorde han som man gör i staden Göteborg.

Krävde att politikern som vågade berätta något obekvämt om fakta och siffror som inte gick i linje med de fina visionerna, skulle avgå.

Låt mig ställa några frågor:

Är det en ansvarsfull politik?

Är det att verka för öppenhet och transparens?

Är det så vi vill ha det i Göteborg?

Frida Boisen
Frida Boisen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida