Frida Boisen

"Sluta ljuga för era kunder H&M"

Publicerad

Hyckleri, H&M!

Ni säljer er plus size-kollektion med modeller som i själva verket har storlek medium och large. När vi börjar ställa frågor, då friserar modellagenturen sanningen. På några timmar gick H&M:s plus size-modell Sabina Karlsson upp en storlek på Mikas modellagentur.

Allt för att H&M:s lögn ska mörkas.

En av tjejerna i H&M:s nya plus size-reklamen är Sabina Karlsson. Hon slog igenom i "Top model" 2006. För några år sedan gick hon från vanlig modell till så kallad "kurvig" modell.

 

I en webbtv-intervju som Ashley Graham gjorde med Sabina för några år sedan berättar Sabina om hur dåligt hon mådde i modellvärlden:

- Jag har alltid kämpat med min vikt. Jag kände mig aldrig nöjd med hur jag såg ut. Även om jag visste att jag var väldigt smal kände jag mig alltid fet. Jag var alltid olycklig, tänkte alltid på mat. Kände mig skyldig om jag åt gröt till frukost. Jag var olycklig för att folk inte accepterade min kropp.

Hennes sanna berättelse rätt från hjärtat går rätt in i mitt hjärta. Så sjuk är modevärlden. Modellerna som säljer skönhetsideal till oss som har mediumkroppar, tvingas svälta sig själva för att vara levande benrangel. De modeller som ger upp den tillvaron för att visa plusmode, ja, de är i själva verket inte mer än normalstora.

Håcan Andersson, presskontakt på H&M, säger till Aftonbladet i går:

- Alla våra plusmodeller som vi använder oss av har storlek mellan 44 och 54 som vi också erbjuder i sortimentet.

H&M-Håcan hävdar att modellerna i nya plus size-reklamen har storlek 44-54. En lögn och en sanning. Kläderna är säkert storlek 44. Men att påstå att modellerna drar storlek 44-54 vanligtvis är rent trams.

 

I går när jag går in på Ford models sajt står det svart på vitt att Sabina har storlek 40. Fyrtio! Vet ni vad det är

i H&M:s sortiment? Medium! Det har ingenting med plus size att göra.

På Mikas, Sabina Karlssons svenska agentur, stod det i går att hon har storlek 42. I några timmar. Tills både H&M och Mika inser att det inte riktigt stämmer med vad H&M:s presskontakt sagt till oss och andra medier.

Då, som i ett trollslag, går plötsligt Sabina upp en storlek.

Mika Kjellberg, grundare av Mikas förklarar i ett sms för vår reporter Diamant Salihu hur det kommer sig:

"Har fått bekräftat att Sabina fotograferades i H&M:s storlek 44 och att hon passar perfekt i dessa och har därför bett om korrigering av storlekar på hemsida."

Eller hur Mika och H&M. Såklart att man kan hänga ett storlek 44-plagg på en tjej som köper medium i vanliga fall. Men säg det då. Sluta ljug för oss som är era kunder. Säg vad ni tycker i stället. Att tjejer som köper plus size för att de är plus size, inte passar i er reklam.

Vet ni H&M? Plus är något man brukar sätta framför något fint. Kan ni inte bara göra så ni med. I stället för att ge plus en klang av förljugenhet och minus.

Gör om, gör rätt. Ta bort den här pinsamma reklamen, som hånar era uppdragsgivare: Vi, som handlar i era butiker.

Frida Boisen
Frida Boisen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag