Anders Källström

Trollhättan i dag ska inte bli Göteborg i morgon

Publicerad
Uppdaterad
Nytt år och dags för Trollhättan och Västsverige att vända blad! Ledsamt, med tanke på förlusten av ett älskat teknikföretag. Välkommet, med tanke på nödvändigheten av att komma vidare.
En fortsatt resa utan Saab blir tuff. Men men, den är knappast oväntad. Sällan har en konkurs varit så förutsedd, så långt i förväg.

Saabs öde avgjordes, egentligen, för länge sedan, av den ansiktslösa internationella marknaden:
Det finns för många biltillverkare på jorden. Överskottet kan räknas i företag, varumärken och fabriker.
Vad värre är, länder som inte har något eget bilmärke drömmer om och kämpar för att få ett. Bilar ger, som inget annat, nationer en global identitet. Det BMW gör för bilden av Tyskland, Toyota för Japan och Volvo för Sverige är ovärderligt!

Det blir allt dyrare att ta fram och marknadsföra en ny bilmodell. Teknikskiftet från förbrännings- till hybrid- och elmotorer är dramatiskt. Pengarna kommer förstås från de bilar som säljs. I Saabs fall var de alldeles för få.
Saabs ägare har länge fört en heroisk men, visade det sig, omöjlig kamp. Ingen, inte ens multinationella företag som GM eller regeringar, kan i längden vinna mot marknadens vilja. Det är en lärdom vi aldrig får glömma.
Ägarna och de anställda kan känna sig stolta över att ha kämpat. Regeringen kan känna sig nöjd med att inte ha satsat skattepengar på ett område där sådana inte skall användas.
Därmed är det dags att blicka framåt.
För Trollhättans del innebär det att dra nytta av flera tusen både kompetenta och kämpande människor liksom de enorma fabriks­lokalerna ute i Stallbacka. Trollhättan som samhälle kan förväntas stå på tå för den som vill etablera ny verksamhet på orten.
Dessutom är den nya motorvägen och järnvägen till Göteborg snart färdiga. Den hittills dryga resan genom Göta Älvdalen kommer snart att bli betydligt både snabbare, säkrare och trevligare. Därmed blir det möjligt att jobba i Göteborg och bo kvar och betala skatt i Trollhättan.

För Göteborgs del är det nödvändigt att fundera över parallellen med Trollhättan. I förhållande till hur stor världen är, så är det inte så stor skillnad mellan Göteborg och Trollhättan. Dock, Göteborg har fortfarande kvar Volvo Cars!
Det går att vara liten och framgångsrik, men inte på samma villkor som den som är gigantisk. Internationellt sett små orter och små företag måste nischa in sig mot speciella segment på marknaden. Dessutom måste de dra nytta av sina möjligheter att agera snabbt.

Ansvaret för att vi får ett sådant ­Göteborg ligger hos dig och mig. Vi kan ta det ansvaret på jobbet men också hur vi agerar som väljare och föräldrar.
Unga kan utbilda sig och använda sina fräscha kunskaper till att tänka och göra nya saker. Äldre kan använda sina erfarenheter i samma anda.

De som har gott om pengar kan investera i en affärsidé, sin egen eller någon annans. De som inte har så mycket pengar kan slå sig samman och satsa tillsammans.
Att ta ansvar för Göteborg är däremot aldrig att vare sig gnälla, kritisera eller skylla ifrån sig. Låt det bli ett nyårslöfte inför 2012!
Anders Källström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag