Åke Lundgren

Dålig stämning på mötet

Publicerad

Det var tendenser till dålig stämning efter kommunstyrelsens möte i onsdags för att uttrycka det milt.

- Alliansen låter påskina att vi rödgröna skulle vara passiva eller inte ha tagit ställning för servicekontoret i Angered. Fräckt och oförskämt, säger Mats Arnsmar, biträdande kommunalråd (S).

Oppositionens yrkande att kommunstyrelsen borde samordna kommunala insatser för att tillsammans med skatteverket, försäkringskassan och Pensionsmyndigheten bevara och utveckla servicekontoren i Angereds Centrum avslogs med votering 7-6.

 

Det rödgröna styret upplevde sig oförtjänt påhoppade och misstänkliggjorda för att ha gjort för lite eller inget alls för att hindra att servicekontoret läggs ned.

- Yrkandet låter påskina att vi skulle vara passiva eller inte ha tagit ställning om detta. Fräckt och oförskämt, säger Mats Arnsmar, biträdande kommunalråd (S). Stadsdelsnämnden har lyft frågan och jag har själv som Byggnadsnämndens ordförande varit i kontakt med myndigheterna och erbjudit stadens hjälp att hitta bra lösningar, bland annat när det gäller lokaler.

- Minst sagt märkligt att de borgerliga partierna lägger ett yrkande i kommunstyrelsen om att staden ska göra ansträngningar för att det gemensamma servicekontoret för statliga myndigheter vid Angereds Centrum bevaras, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande.

 

Kommunalrådet David Lega försäkrade att KD:s, M:s och FP:s yrkande inte var tänkt som ett påhopp eller kritik på en rödgrön passivitet.

- Men det är allas angelägenhet, säger han. Medborgarna ser inte skillnad på kommunal och statlig verksamhet och det blir dubbla budskap om vi säger att vi ska satsa på Angered samtidigt som servicekontoret läggs ner. Tråkigt att rödgrönt väljer att skylla på regeringen.

- Det är en statlig angelägenhet och ett statligt beslut, säger Mats Pilhem, kommunalråd (V). Ni borgerliga kan väl ta upp frågan med era partikamrater i regeringen.

Socialdemokraternas riksdagsledamot Shaidaye Heidari som bor i Bergsjön har redan interpellerat om bevarandet servicekontoret i riksdagen, men där blev det kalla handen från finansminister Anders Borg.

- Vore klädsamt att få reda på vad ni gjort gentemot era moderpartier i er regering, säger Anneli Hulthén.

 

Kommunalrådet Jonas Ransgård (M) menade att det inte är en fråga för regeringen eller finansministern Anders Borg utan att ansvaret ligger hos ledningarna för de statliga verken.

- Ett ingripande från Borg skulle omedelbar leda till beskyllning om ministerstyre och en anmälan till KU från den rödgröna oppositionen i riksdagen, säger han.

Trots det avslöjade David Lega att han i sin tur varit i kontakt med civilminister Stefan Attefall (KD).

- Vi har besökt servicekontoret och vår bild är det inte bara är lokalfrågan det handlar om utan att man vill lämna stadsdelen, säger Mats Pilhem. Det finns inget intresse för statlig service i Angered.

Anneli Hulthén har samma bild.

- Det är väldigt tydligt att man vill lämna Angered, säger hon.

 

Biträdande kommunalrådet Hampus Magnussons (M) motion om motprestation för unga som får försörjningsstöd - alltså går på socialbidrag - avslogs häromsistens i kommunfullmäktige, med hänvisning till att det bryter mot lagen.

Men han ger sig inte.

- En enkel lagändring räcker troligen för att förslaget blir genomförbart, säger Hampus Magnusson

Tillsammans med partikamraterna David Josefsson och Ingela Ferneborg har han lagt förslaget som motion till Göteborgsmoderaternas förbundsstämma som hålls i helgen.

 

Den antogs i går och motionen är alltså på väg till partiets arbetsstämma 2013.

Vilket kan innebära att Hampus Magnussons motion till slut går igenom inte bara i Göteborgs kommun utan i alla Sveriges kommuner.

På kommunstyrelsens uppdrag har nu trafikkontorets Anders Roth tagit fram en ny miljöbilsdefinition för kommunen.

Ska antas på trafiknämndens möte i morgon.

Frågan är vad man ska ha den till när nu miljöbils­parkeringarna ska fasas ut.

Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag