Kravet: Du måste äga  telefon för att gå på toa

Publicerad

Krav för att gå på toa; en mobiltelefon.

På Resecentrum i Lidköping måste man nu som kund på den offentliga toaletten betala med sms.

Västrafik försvarar sin satsning.

Toaletten i på Resecentrum i Lidköping är den första toaletten i Skaraborg som Västtrafik utrustar med det nya, myntlösa systemet. Nu måste man i stället betala med sms för att gå på den offentliga toaletten.

– Dels handlar det om arbetsmiljöskäl. Vi vill komma bort från kontanthantering för vi har mycket problem stölder och skadegörelse på myntautomaterna som funnits tidigare, säger Västtrafiks presschef Kristian Lans till P4 Skaraborg.

"Verkar mycket märkligt"

Men många resenärer tycker inte om det nya, myntfria sättet för att använda toaletten.

– Jag tycker att det verkar mycket märkligt. Förra sommaren var det gratis att gå på toaletten, inte ens en femma. Nu om man behöver uträtta sina behov så har man inte alltid tid att ta upp mobilen, säger resenären Camilla Löfstrand till P4 Skaraborg.

Ingen mobil - inget toabesök

Men om man inte har en mobiltelefon så blir det inget toalettbesök. Men det ser Västtrafik inte som något problematiskt.

– Nu är det ju så att de flesta människor har mobiltelefon med sig när de reser. Har man inte det så är det ju i dagsläget så att man får leta upp en annan toalett, säger Kristian Lans.

Johanna Rapp
Johanna Rapp

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER