Före. Så här ser originalbilden ut - den blev för mycket för Facebook. Foto: Tobias WalkaFöre. Så här ser originalbilden ut - den blev för mycket för Facebook. Foto: Tobias Walka
Före. Så här ser originalbilden ut - den blev för mycket för Facebook. Foto: Tobias Walka
Efter. Teatern valde själva att censurera bilden och lanserade också en tävling. I tävlingen uppmanar teatern sina följare att till exempel använda tygbitar för censur-ändamål. Även denna bild stoppades av Facebook. Foto: SkärmdumpEfter. Teatern valde själva att censurera bilden och lanserade också en tävling. I tävlingen uppmanar teatern sina följare att till exempel använda tygbitar för censur-ändamål. Även denna bild stoppades av Facebook. Foto: Skärmdump

Efter. Teatern valde själva att censurera bilden och lanserade också en tävling. I tävlingen uppmanar teatern sina följare att till exempel använda tygbitar för censur-ändamål. Även denna bild stoppades av Facebook.

 Foto: Skärmdump
Här repeteras föreställningen på Borås stadsteater. Foto: Tobias SödermanHär repeteras föreställningen på Borås stadsteater. Foto: Tobias Söderman
Här repeteras föreställningen på Borås stadsteater. Foto: Tobias Söderman
Facebook-svaret. Så här lyder motiveringen till att pensionärskramen stoppades. Foto: SkärmdumpFacebook-svaret. Så här lyder motiveringen till att pensionärskramen stoppades. Foto: Skärmdump
Facebook-svaret. Så här lyder motiveringen till att pensionärskramen stoppades. Foto: Skärmdump

Krambilden blev för mycket för Facebook

Publicerad

Två pensionärer som kramar varandra. Den bilden valde Facebook att stoppa – på internationella kramdagen.

Då kontrade Borås stadsteater...

– Det känns som att valfri H&M-reklam är mer sexuell, säger teaterns presschef Tobias Söderman.

Teatern försökte marknadsföra sin nya pjäs "Romeo & Juliet på Vårdhemmet Verona" med en bild på två pensionärer som omfamnar varandra. Men trots att det i dag är internationella kramdagen svarade Facebook:

"Din annons godkändes inte eftersom bilden som används i annonsen antyder en sexuell handling. Annonser med sexuell underton är inte tillåtna (t.ex underkläder, kondomer, sexualhälsoböcker.)"

"Väldigt svårt att se det..."

Tobias Söderman, som tog emot mejlet, trodde inte sina ögon. Han känner till att Facebook automatiskt larmar om vissa typer av bilder – till exempel om de innehåller för mycket text – och trodde att varningen som kom upp var just automatgenererad.

– Men jag bestred och mejlade dem, då fick jag det här svaret... Jag kan förstå dem om det rör sig om provocerande bilder. Men i det här fallet har jag väldigt svårt att se hur någon skulle bli provocerad, säger han.

Teaterns svar blev helt enligt parollen: "If you can't beat 'em, join 'em." I ett nytt Facebook-inlägg uppmanar Borås stadsteater nu sina följare att själva censurera bilden på de kramglada pensionärerna. I inlägget står:

Uppmanar till censur

"TÄVLING! Då Facebook vill censurera vår affischbild till Romeo & Juliet på Vårdhemmet Verona på grund av "bilden som används i annonsen antyder en sexuell handling" - vilket vi tycker är något märkligt, så genomför vi nu en kreativ tävling där du kan vinna två biljetter till föreställningen."

De som följer sidan uppmanas att använda såväl Photoshop som "målarfärg eller tyg" för att censurera krambilden. I prispotten ligger teaterbiljetter.

– Vi brukar ha tävlingar på vår sida ganska ofta. Här kände jag att det var en klockren grej att göra, säger Tobias Söderman.

Pr-firman Spotlight, som sköter Facebooks kommunikation i Sverige, skriver i en mejlkommentar:

"Facebook kollar på detta. Om det skett ett misstag så kommer det att åtgärdas och de kommer att kunna publicera sin bild."

 

Uppdatering:

Facebook stoppade senare även Borås stadsteaters censurerade variant av bilden – den som användes i inlägget som handlade om tävlingen.

Mattis Wikström
Mattis Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag