MODE PÅ MENYN. Ett kvitto från klädbutiken Kookai lämnades in och redovisades som "lunch". Foto: SVT
MODE PÅ MENYN. Ett kvitto från klädbutiken Kookai lämnades in och redovisades som "lunch".  Foto: SVT

Köpte kläder i Cannes – på sitt lunchkvitto

Publicerad

Allmännyttiga Bostadsbolagets vd Bertil Rignäs lämnade in notan för gåslever och sniglar - och ett kvitto på ett svart plagg från en klädaffär i Cannes men angav det som lunch.

Kommunalrådet Anna Johansson (S), var den som godkände kvittona.

- Jag förstår att man tycker att det varit slarvigt och att man inte haft tillräcklig koll, säger hon.

SVT:s Uppdrag granskning avslöjar i dag att Bostadsbolagets vd Bertil Rignäs lämnat in tveksamma kvitton efter sina besök på mässan i Cannes.

Han har lämnat en representationsnota på över 3 000 kronor från en restaurang där man ätit gåslever och sniglar, druckit vin calvados och brandy - men när "Uppdrag granskning" kollade dem han angett som middagssällskap hittade de inga personer med de namnen på de aktuella företagen.

"Skrivit slarvigt"

- Bertil hade skrivit namnen lite felaktigt och slarvigt. Namnen var med men de var lite felskrivna, säger Inger-Lena Bennman, kommunikationschef på Bostadsbolaget, till GT.

I kvällens avsnitt tar man också upp ett kvitto på 60 euro med noteringen "utlägg lunch i Mipim". "Uppdrag granskning" upptäcker att "restaurangen" i själva verket är en affär med damkläder.

- Lunchen har ägt rum men han har lämnat in fel kvitto. Så ska man inte göra så klart och det borde vi ha upptäckt, säger Inger-Lena Bennman till GT.

Vill inte kommentera

Kommunalrådet Anna Johansson (S) är den som godkänt Betil Rignäs kvitton från Cannes-resan, och menar att det handlar om ett misstag och slarv. Bertil Rignäs själv vill inte kommentera.

Johanna Rapp
Johanna Rapp
Adrianna Pavlica
Adrianna Pavlica

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER