Madeleine Stenberg (med lockigt hår och blomband i håret) och hennes kompisar hade bespetsat sig för ännu en Ullevikonsert med Håkan Hellström. Men så blir det inte. Foto: PrivatMadeleine Stenberg (med lockigt hår och blomband i håret) och hennes kompisar hade bespetsat sig för ännu en Ullevikonsert med Håkan Hellström. Men så blir det inte. Foto: Privat

Madeleine Stenberg (med lockigt hår och blomband i håret) och hennes kompisar hade bespetsat sig för ännu en Ullevikonsert med Håkan Hellström. Men så blir det inte.

 Foto: Privat
Pengarna drogs från kontot utan att gänget fick biljetterna till Håkan Hellströms konsert. Foto: SkärmdumpPengarna drogs från kontot utan att gänget fick biljetterna till Håkan Hellströms konsert. Foto: Skärmdump
Pengarna drogs från kontot utan att gänget fick biljetterna till Håkan Hellströms konsert.  Foto: Skärmdump
När felet upptäcktes fick man pengarna tillbaka men besvikelsen är förstås stor. Foto: SkärmdumpNär felet upptäcktes fick man pengarna tillbaka men besvikelsen är förstås stor. Foto: Skärmdump

När felet upptäcktes fick man pengarna tillbaka men besvikelsen är förstås stor.

 Foto: Skärmdump
Håkan Hellström under förra årets konsert på Ullevi. Foto: Jan WiridenHåkan Hellström under förra årets konsert på Ullevi. Foto: Jan Wiriden
Håkan Hellström under förra årets konsert på Ullevi. Foto: Jan Wiriden

Köpte Håkan-biljetter – som de aldrig fick

Publicerad

Madeleine Stenberg i Kungsbacka var en av alla dem som i lördags försökte få tag i biljetter när biljettsläppet till Håkan Hellström kom klockan 12.00.

Madeleine och hennes två kompisar satt på olika håll och försökte komma in till Ticnet.

– En kompis fick köpa och då slutade vi andra, säger hon. Sen fick vi inga biljetter trots att vi fick betala.

Det som blev en glädjens nyhet för alla Håkan Hellström-fans blev snart en stor besvikelse. Anledningen är det biljettkaos som uppstod när Ticnet släppte biljetterna till Håkan Hellströms spelning på Ullevi den 4 juni nästa år.

– Jag kom inte in överhuvudtaget och jag satt både på datorn och i mobiltelefonen, säger Madeleine Stenberg. Den ena kompisen kom i genom men hennes köp avbröts flera gånger så hon fick heller inte tag på några biljetter.

Den andra kompisen fick igenom ett köp av tio ståplatser för 595 kronor styck.

Slutade leta

– Då slutade vi att fortsätta leta eftersom vi trodde att det var klart liksom, säger Madeleine Stenberg. De hade ju dragit pengar på hennes konto. Men då berättade hon att hon inte hade fått några biljetter.

Madeleine och hennes kompisar diskuterade att om de dragit pengar så måste det ju finnas biljetter.

– Jag skrev till Ticnet på Facebook och frågade om detta och då fick jag tillbaka rätt fort att det var högt tryck och att vi skulle återkomma om det var något problem, säger hon. Nån timme senare skrev jag igen att det fortfarande inte hade dykt upp några biljetter men fick inget svar.

Dagen efter när några biljetter ännu inte dykt upp så mejlade Madeleine Stenberg ännu en gång till Ticnet och lämnade kompisens kontaktuppgifter så att de kunde ta kontakt med henne.

Pengarna tillbaka

– Det gjorde de inte, säger hon. Men nu på måndagsmorgonen berättade min kompis att hon hade fått tag på dem till slut och att det inte finns några biljetter men att hon ska få pengarna tillbaka.

Hon ifrågasätter detta när Live Nation nu gått ut med att fler biljetter kommer att släppas.

– Hur kan man dra pengar från oss och säga att det inte finns några biljetter kvar och sen säga att det ska släppas biljetter, säger en upprörd Madeleine Stenberg. Hade de inte sagt att köpet gått igenom, så hade ju vi andra fortsatt att försöka att leta. Jag vet ju andra kompisar som fick tag på biljetter efter oss.

Live Nation ser över produktionen för att kunna släppa fler biljetter innan jul men i nuläget finns inga biljetter. I övrigt hänvisar man till Ticnet.

GT har upprepade gånger sökt Ticnet för en kommentar utan att lyckas.

Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER