26 kronor kostar en snoppbakelse. Av de pengarna går fem kronor till den pågående Mustaschkampen. Foto: Privat26 kronor kostar en snoppbakelse. Av de pengarna går fem kronor till den pågående Mustaschkampen. Foto: Privat
26 kronor kostar en snoppbakelse. Av de pengarna går fem kronor till den pågående Mustaschkampen. Foto: Privat
Konditorbagare Johan Lloyd i Karlstad säljer snoppbakelser för glatta livet. Han tycker det är fint att kunna skänka pengar. Foto: PrivatKonditorbagare Johan Lloyd i Karlstad säljer snoppbakelser för glatta livet. Han tycker det är fint att kunna skänka pengar. Foto: Privat
Konditorbagare Johan Lloyd i Karlstad säljer snoppbakelser för glatta livet. Han tycker det är fint att kunna skänka pengar. Foto: Privat

Konditoriets snopp- bakelser gör succé

Publicerad

På måndagen är det andra dagen i Mustaschkampen, som pågår under november månad.

Allt för att samla in pengar till forskningen och uppmärksamma kampen mot prostatacancer.

I Karlstad tar man ett nytt grepp och för varje snoppbakelse som säljs går fem kronor till kampen.

Det är på anrika Hanna Larssons konditori i Herrhagen i Karlstad som det nu erbjuds de väldigt uppmärksammade bakelserna.

– Det var min chef som stod och gjorde dem när jag kom i morse, säger Johan Lloyd, konditorbagare som jobbat i tolv år på konditoriet.

Bakelserna tog slut väldigt snabbt och Johan Lloyd fick uppdraget att göra ännu fler bakelser.

– Det var varit en väldig åtgång på dem, säger han. Vi har nog sålt ungefär 50 stycken under måndagsförmiddagen. Det är bara att tacka och ta emot. Nu ska jag baka ännu fler.

Verklighetstrogen

Snoppbakelsen innehåller passionsfruktmos, grädde och sockerkaksbotten. Över detta finns alltså ett lager ljusrosa marsipan och själva bakelsen är formad på ett verklighetstroget sätt. Som grädde på moset finns det blåa bandet - symbolen för kampen mot prostatacancer.

Bakelsen kostar 26 kronor och av dessa går fem kronor till insamlingen för prostatacancer.

Vad säger folk när de ser de verklighetstrogna snoppbakelserna?

– Vissa blir chockade, säger Johan Lloyd. Jag gick ut och kollade när några tjejer gick ut och öppnade kartongen i bilen och de fick världens minspel. Vissa tycker inte om dem. Det är väl skoj med lite nytt.

De som har handlat en bakelse under dagen är i alla åldrar.

– Det är ett så gammalt bageri så vi har ju en del gamla kunder, säger Johan. Det är allt från vanliga unga människor till gamla.

Det här är första gången som konditoriet deltar i Mustaschkampen på sitt alldeles egna sätt att samla in pengar på.

Skänka pengar

– Jag hoppas vi gör samma grej nästa år också, säger Johan Lloyd. Det är alltid bra att skänka pengar.

Förra månaden var det tjejernas tur när konditoriet sålde bakelser till förmån för Bröstcancerföreningen.

– De bakelserna var runda och vita med ett rosa band, säger Johan. Men de liknade ingen kroppsdel. I efterhand, när man tänker efter, så skulle man kanske ha gjort ett bröst i marsipan.

Anette Fredriksson
Anette Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER