Här är whiskyflaskan som enligt konsumentombudsmannen strider mot alkohollagen. Foto: PressbildHär är whiskyflaskan som enligt konsumentombudsmannen strider mot alkohollagen. Foto: Pressbild
Här är whiskyflaskan som enligt konsumentombudsmannen strider mot alkohollagen.  Foto: Pressbild
På det här "Hälge"-omslaget är sitter serieälgen på ett nästan identiskt sätt som på whiskyetiketten. Foto: Leif GustafssonPå det här "Hälge"-omslaget är sitter serieälgen på ett nästan identiskt sätt som på whiskyetiketten. Foto: Leif Gustafsson
På det här "Hälge"-omslaget är sitter serieälgen på ett nästan identiskt sätt som på whiskyetiketten. Foto: Leif Gustafsson

KO: Whiskyflaskan riktar sig mot barn

Publicerad

Här är whiskyflaskan som enligt konsumentombudsmannen riktar sig mot barn och ungdomar – och därför strider mot alkohollagen.

Whiskyn heter Hälge och på etiketten syns den populära seriefigursälgen.

KO anser att Karlstadsbolaget JPC Wines som ansvarar för flaskans marknadsföring måste vidta åtgärder. Bolaget hänvisar dock till Egmont Publishing som ger ut serietidningen "Hälge".

Enligt alkohollagen så får reklam för alkoholhaltiga drycker inte rikta sig till barn eller ungdomar.

"Symboler eller företeelser som till exempel miljöer, musik, spel och karaktärer som kan förknippas med eller attrahera barn eller ungdomar ska särskilt undvikas", står det i alkohollagens första paragraf.

Och det är bland annat den paragrafen som konsumentombudsmannen nyligen slog fast att whiskyn Hälge, med den populäre seriefigursälgen på etiketten, strider mot.

"Riktar sig särskilt till barn"

"En etikett, på vilken det står Hälge och som återger den tecknade älgen Hälge, är, enligt Konsumentverkets uppfattning, marknadsföring som riktar sig särskilt till barn och ungdomar och är inte förenlig med kravet på särskild måttfullhet", skriver KO i sin anmärkning.

När GT ringer upp det Karlstadsbaserade bolaget JPC Wines som är licenstagare för den aktuella whiskyn så hänvisar man vidare till publisherjätten Egmont som ger ut serietidningen "Hälge".

– Man har ju viss tid på sig att yttra sig till Konsumentverkets skrivelse, så vi håller på och tittar på det här just nu, säger Jonas Lidheimer, PR- och informationsansvarig på Egmont.

Medelläsaren 43 år

Serieälgens skapare Lars Mortimer, som gick bort 2014, är en av Hälge-whiskyns upphovspersoner. Såhär säger Egmont om det:

– Han var ju väldigt noga med alla de licenssamarbeten om initierades. Hans syn på det här var att whiskyn fungerade eftersom den skulle säljas på Systembolaget där det finns regler för hur gammal man ska vara. Därför ville han inte ha en motsvarande produkt, folköl eller liknande, i dagligvarubutik.

Lidheimer fortsätter:

– Mortimer var väldigt noga med hur etiketterna var layoutade på de här produkterna – så att de skulle signalera att produkten är för vuxna. Och även om vi har en del yngre läsare så är ju medelläsaren av "Hälge" faktiskt 43 år gammal.

Strider mot två paragrafer

Eftersom KO anser att marknadsföringen av whiskyn strider mot två paragrafer i alkohollagen så hoppas man att bolaget frivilligt ska rätta sig efter KO:s anmärkning.

JPC Wines och Egmont Publishing ska ha lämnat ett yttrande i frågan till Konsumentverket senast den 25 februari 2016.

Sanna Wikström
Sanna Wikström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag