Klubbarna vill sälja

Publicerad
GÖTEBORG. Snart avgörs om nya fotbollsarenan får ett företagsnamn eller inte.
Alliansklubbarna är överens men bara Öis ordförande Mats Rydhede säger det rakt ut:
- Vi vill sälja ut namnet.
Gamla Ullevi ligger sedan en månad i ruiner och bygget av fotbollsarenan skrider framåt. IFK Göteborg, Gais och Öis för samtal med det kommunala bolaget Higab som har i uppdrag att bygga, förvalta och driva arenan.
Frågan om namnet har ännu inte avgjorts men Öis ordförande har en klar åsikt.
– Vi vill ha så mycket kontroll som möjligt över arenan och vi vill sälja ut namnet. Det skulle kunna ge fem miljoner om året till varje klubb, säger Mats Rydhede.

Har snackat ihop sig

Gais ordförande Christer Wallin vill inte uttala sig om namnfrågan ännu.
Hans motsvarighet i IFK Göteborg, Stig Lundström, säger dock att föreningarna i alliansen är ”samsnackade”.
– Det viktigaste för oss är att arenan blir bra och att vi får ner kostnaderna.
Ett lämpligt sätt att få ner kostnaderna är att sälja namnet?
– Nja, det är viktigt att det blir något alla kan acceptera, säger Stig Lundström hemlighetsfullt.
Det som skulle kunna sätta käppar i hjulet för klubbarna är ifall frågan anses politisk.

Politikerna beslutar?

Higab har fått i uppdrag av kommunen att bygga, förvalta och driva arenan. Men vd:n
Berndt Svensson säger att man inte har rätt att besluta om att sälja ut namnet till ett företag.
– Det är en politisk fråga, säger han.
I så fall äger inte klubbarna och Higab rätten till att besluta om namnet.

”Dörren är stängd...”

Henrik Nilsson, suppleant i Higab och moderat ledamot i kommunfullmäktige, hävdar att namnet inte kan säljas ut.
– Den dörren är politiskt stängd. Förslaget föll efter debatt i fullmäktige och är inte en styrelsefråga för Higab, säger han.

”Nej, det är den inte...”

Men ordföranden för kommunfullmäktige, Jörgen Linder (s), är av en helt annan åsikt:
– Higab och alliansklubbarna äger namnfrågan. Inget hindrar dem från att sätta ett företagsnamn på arenan.
Magnus Pettersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida