Kocken Emmelie Svensson fick ta emot det nyinstiftade priset Skolbarometern. Foto: Billingskolans RestaurangKocken Emmelie Svensson fick ta emot det nyinstiftade priset Skolbarometern. Foto: Billingskolans Restaurang
Kocken Emmelie Svensson fick ta emot det nyinstiftade priset Skolbarometern.  Foto: Billingskolans Restaurang
Skolköket gör all mat från grunden. Här syns ugnsrostad pumpa. Foto: Billingskolans RestaurangSkolköket gör all mat från grunden. Här syns ugnsrostad pumpa. Foto: Billingskolans Restaurang
Skolköket gör all mat från grunden. Här syns ugnsrostad pumpa.  Foto: Billingskolans Restaurang
Billingskolans restaurang har dukat upp ett rejält frukostbord. Foto: Billingskolans RestaurangBillingskolans restaurang har dukat upp ett rejält frukostbord. Foto: Billingskolans Restaurang
Billingskolans restaurang har dukat upp ett rejält frukostbord.  Foto: Billingskolans Restaurang

Klart: Här är Sveriges bästa skolrestaurang

Publicerad

Billingskolans restaurang i Skövde har Sveriges mest nöjda matgäster.

Det är skoleleverna själva som röstat – och kocken Emmelie Svensson fick ta emot priset som delades ut på galan White guide junior.

– Det är det bästa priset man kan få då barnen är vår jury varje dag. Vi känner oss jättemalliga och glada, säger Emmelie Svensson.

White Guide Junior korar årligen Sveriges bästa skolmatsrestauranger. I år gick det nyinstiftade priset Skolmatsbarometern till Billingskolan i Skövde, vilket bland andra Skaraborgs läns tidning tidigare skrivit om. Priset baseras på 6 000 röster från skolelever över hela landet. Och mest nöjda var alltså eleverna på Billingskolan som fick 8,84 av 10 möjliga poäng.

Emmelie Svensson är kock i skolans kök och fick personligen ta emot priset som delades ut under White guide junor-galan i september.

– Det var jätteroligt. Vi blev verkligen överraskade då vi inte visste att priset skulle delas ut. Man blir stolt när man får ett så fint pris av skolbarnen. Det går nästan inte att beskriva.

Helhetskoncept

Maten är grunden, men även atmosfären och dialogen med skoleleverna är nyckeln till framgången, menar Emmelie.

Sallad och grönsaker bör man äta.Foto: Billingskolans Restaurang

– Jag tror att det är en helhet. Det finns mycket att välja på, vi är väldigt lyhörda kring vad skoleleverna tycker och vi är noga med hur vi presenterar maten. Vi lagar bra mat från grunden och har inte halvfabrikat. Det enda vi inte lagar är senapen och knäckebrödet, säger hon och fortsätter:

– Eleverna känner sig välkomna till köket. Man kan alltid prata med oss i köket och man får alltid respons på sina åsikter. Och alla vi som jobbar här tycker att det är jätteroligt att laga mat till barnen.

Stor framgång

Helena Gustavsson är måltidschef i Skövde kommun. Hon gläds åt framgången. Och vill passa på att berömma kökspersonalen.

– Framgången ligger i engagemanget hos personalen. Grunden är naturligtvis maten som är jättebra. Men även dialogen och relationen med övriga verksamheter, rektorer och pedagoger är en viktig del. Det är en helhet, säger Helena Gustavsson.

Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER