Karin har valt att göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg efter att delar av hormonspiralen inte gått att få ut, trots sex operationer. Foto: Joachim Wall
Karin har valt att göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg efter att delar av hormonspiralen inte gått att få ut, trots sex operationer.  Foto: Joachim Wall
Karin har fått sjukskriva sig vid flera tillfällen på grund av smärtorna. "Det känns som att ha mensvärk dygnet runt", säger hon. Foto: Sanna Wikström
Karin har fått sjukskriva sig vid flera tillfällen på grund av smärtorna. "Det känns som att ha mensvärk dygnet runt", säger hon. Foto: Sanna Wikström

Karins spiral växte fast i livmodern

Publicerad

GÖTEBORG. Bitar av hormonspiralen växte fast i Karins kropp.

Efter sex operationer har läkarna fortfarande inte kunnat göra mer än att erbjuda henne en ny spiral - utan att ha fått ut den gamla.

– Man är tillbaka på ruta ett gång på gång, säger Karin.

Det var för över ett år sedan den lika segdragna som smärtsamma historien började. Karin, en kvinna i 25-årsåldern från Västsverige, skulle byta ut sin hormonspiral.

Men något gick fel.

– Plasten gick sönder för att de drog så hårt, berättar hon.

Läkarna på vårdcentralen berättade, enligt Karin, att den här typen av händelser inte var alltför ovanliga. De skickade Karin till akuten där hon skulle få ytterligare hjälp.

Där fick hon lokalbedövning och ett nytt ingrepp gjordes. Men proceduren misslyckades och hon har fått fortsätta opereras flera gånger om.

"Mensvärk dygnet runt"

– Första gångerna fick de inte ut några delar alls. Men efter ett par operationer har de plockat ut del efter del, och insett att pusslet inte går ihop. Det saknas ju fortfarande en bit som de inte fått ut, säger Karin.

Biten som inte kommit ut syns på magnetröntgen. Den har försvunnit utanför livmodern och fastnat. Och trots sex operationer sedan hela historien började har läkarna inte lyckats få ut plastbiten.

– I början kändes som att ha mensvärk dygnet runt i flera månader. Men det är också en mental grej. Det sitter saker i dig som inte ska vara där, som professionella människor inte kan få bort, säger Karin.

Sex operationer på ett år

Trots sex operationer på ett år har Karin aldrig fått ha samma läkare två gånger. Det leder till att aldrig riktigt får några uppföljningar efter operationerna, menar hon.

– Ingen förstår nog riktigt hur många försök och misslyckanden det varit, säger Karin.

Däremot har en fråga återkommit, oavsett vilken läkare Karin pratat med.

– Ja, alla har frågat mig om jag vill sätta in en ny spiral. Alltså... för det första känns det ju inte bra eller säkert för mig, och sen så borde ju prio ett vara att få ut den gamla innan man ens funderar på att sätta in en ny, säger hon.

Anmält till Ivo

Även om det känns som en chock att vara en som "faller mellan stolarna", vill Karin inte förlora sitt förtroende för vården. Men hon känner frustration.

– Jag är lite besviken på att de bara lämnat det. Man är tillbaka på ruta ett gång på gång liksom.

Nu har hon gjort en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg och står i kontakt med en privat klinik som tror sig kunna hjälpa henne få bort den fastvuxna plastbiten ur kroppen.

– Men ska man ha privat hjälp får man ju ställa sig i vårdkö och bekosta det själv, jag tycker jag kunde ha fått en remiss i alla fall, säger Karin.

GT har vid upprepade tillfällen sökt ansvariga där Karin vårdats. De har inte velat kommentera Karins fall.

Följ GT på Facebook och Twitter för de senaste västsvenska nyheterna.

Dennis Jörnmark Callstam
Dennis Jörnmark Callstam

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida