Foto: / HALLAND.SE
 Foto: / HALLAND.SE

Yxman hotade väktare på Gekås

Publicerad

En man har hotat väktare med en yxa inne på Gekås i Ullared.

Mannen, som satt med yxan intill kundtjänsten, blev arg när väktarna konfronterade honom.

– Mannen är säkrad nu och misstänks för våld och hot om tjänsteman, säger Christer Fuxborg vid polisen.

Händelsen ägde rum inne på varuhuset Ullared strax innan klockan 16 på torsdagen.

– Mannen satt på en bänk vid kundtjänsten inne på Gekås och hade en yxa med sig, vilket många uppmärksammade, säger Christer Fuxborg, polisens presstalesperson i Region Väst.

Väktare ska dock ha konfronterat mannen gällande yxan – vilket inte föll väl ut.

– De sa att de var oroliga över hans yxa, då ska han ha blivit upprörd och undrat vad de hade för problem med det. Han hotade väktarna med yxan och försvann sedan snabbt.

Kunde gripas

Mannen ska ha försvunnit mot parkeringen. Men människor ur allmänheten hade mannen under uppsikt, vilket ledde till att han kunde gripas.

– Mannen är säkrad nu och misstänks för våld och hot om tjänsteman, säger Christer Fuxborg vid polisen.

Enligt polisen ska gripandet ha gått lugnt till. 

– Vi fick fin hjälp av väktare och allmänhet som bland annat hjälpte till med att peka ut var han fanns, säger Christer Fuxborg. 

Hyllar väktarna

Gekås Ullareds vd, Jan Wallberg, har nåtts av händelsen. 

– Jag har pratat med min säkerhetschef som har gett mig en grov dragning. Det enda jag vet är att han gått omkring och våra väktare har haft honom över uppsikt. Han ska ha uppträtt hotfullt mot väktarna. Jag har ingen uppgift om att han ska ha varit hotfull mot någon annan, säger Jan Wallberg. 

Han hyllar väktarna för deras insats. 

– Jag är väldigt glad över att vi har egna väktare på plats som är duktiga och erfarna. Vad jag förstår så har de hanterat allt på ett väldigt professionellt sätt, säger Jan Wallberg. 

Sanna Wikström
Sanna Wikström
Oskar Dahlgren
Oskar Dahlgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER