Jonas Wahlström: Hon hade änglavakt

Publicerad
Uppdaterad
Skansenakvariets chef Jonas Wahlström menar att skötaren på Nordens Ark hade änglavakt när hon blev attackerad av en snöleopard - ett kattdjur som är lika farligt som vanliga leoparder.
- Om de får för sig att attackera så kommer de att döda människan, säger han.
Samtidigt berättar Wahlström att det är extremt ovanligt att snöleoparder attackerar människor. - I det vilda är de inte alls farliga, de är väldigt skygga och flyr när de möter människor. Jag har då aldrig hört talas om någon attack, och då har jag sen lång tid en vän som skriver världsstambok över snöleoparder och följer dem över hela världen. Jag är också nära vän med skötarna på Moskva Zoo och det har inte förekommit några attacker mot människor där heller, säger Wahlström. - Däremot tappar de respekten i djurparker.

Ville inte skada

Wahlström tror dock inte att snöleoparden på Nordens Ark ville skada skötaren. - Den blev väl irriterad och fräste till, ungefär som när du blir irriterad på krogen och klipper till någon, sen går du därifrån. Det blir bara lite större skador när en leopard klipper till, säger han. På Nordens Ark säger de att katten ville leka? - Det är inte alls omjöligt, men man ska vara försiktig med stora kattdjur för de är inte att leka med. Jämfört med leoparder har vi en oerhört klen hud. När en snöleoparder leker med varandra händer inget, men när de leker med en människa blir det märken, säger Wahlström, som vill betona att han tror det var ett extremfall. - Jag har stor repske för djurvårdarna å Nordens Ark och kan inte tänka mig att de medvetet tar risker med djur som är farliga.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER