Johan valde bort att äga en mobiltelefon men till slut fick hans fru som hon ville. Foto: PrivatJohan valde bort att äga en mobiltelefon men till slut fick hans fru som hon ville. Foto: Privat
Johan valde bort att äga en mobiltelefon men till slut fick hans fru som hon ville. Foto: Privat
Den första appen han laddade ner var Instagram. Foto: LINNEA RHEBORGDen första appen han laddade ner var Instagram. Foto: LINNEA RHEBORG
Den första appen han laddade ner var Instagram.  Foto: LINNEA RHEBORG
Johan kan dock se många fördelar med att ha en modern mobiltelefon. Foto: PrivatJohan kan dock se många fördelar med att ha en modern mobiltelefon. Foto: Privat
Johan kan dock se många fördelar med att ha en modern mobiltelefon. Foto: Privat
"Om jag ska vara helt ärlig så väger det positiva över det negativa", säger han."Om jag ska vara helt ärlig så väger det positiva över det negativa", säger han.

"Om jag ska vara helt ärlig så väger det positiva över det negativa", säger han.

"Att kunna betala och ta emot betalningar med Swish är något som kommer vara guld värt framöver", säger Johan."Att kunna betala och ta emot betalningar med Swish är något som kommer vara guld värt framöver", säger Johan.

"Att kunna betala och ta emot betalningar med Swish är något som kommer vara guld värt framöver", säger Johan.

Johan, 30, har köpt sin första riktiga mobil

Publicerad

Det är många som får panik utan tillgång till en mobiltelefon i dag.

I Jönköping har däremot en 30-årig man precis köpt sin första mobiltelefon – sedan högstadietiden.

– Frugan tjatade på mig länge och det var hon som till slut beställde en mobil till mig, säger nyblivne mobilägaren Johan Larsson.

Men hur blir man bemött utan mobiltelefon i dag?

1993 började vi skicka sms och under 1990-talet drog vi i antenner vid mobilsamtal och föredrog att ringa och sms:a efter 18:00.

Annars blev det dyrt.

Runt millennieskiftet spelade vi "Snake II", "wappade" och kämpade med att formulera oss med hjälp av T9.

Under 2000-talet nästlade sig mobiltelefonerna in i våra liv på allvar, och blev gradvis mindre och mer avancerade – och på 2010-talet har så kallade smarta mobiltelefoner blivit något som håller koll på våra liv och som många av oss inte kan leva utan.

Men det gäller inte alla.

Gymnasieläraren och frilansfotografen Johan Larsson, 30, från Jönköping har precis skaffat sin första riktiga mobiltelefon.

– Jag hade en Nokia 5110 när jag gick på högstadiet i slutet på 1990-talet. Den hade sin charm och ”Snake" var ganska roligt. Jag vill minnas att telefonen var ganska stor och otymplig, och efter ett tag gick antennen sönder… ja, den hade ju antenn. Sedan dess har jag i princip varit helt mobilfri, sånär som på påtvingade arbetstelefoner, vilka har varit "osmarta” telefoner, berättar Johan.

"Frugan tjatade..."

Han avslöjade det stora steget för sina vänner på Facebook nyligen.

”Sist i landet med att skaffa en sådan modernitet”, konstaterade han.

Reaktionerna var blandade.

”Välkommen till verkligheten”, skrev en person.

"Mobilen har haft ungefär samma inflytande på det kollektiva intellektet som snabbmaten haft på den kollektiva fysiken”, skojade en annan.

– Frugan tjatade på mig länge och det var hon som till slut beställde en mobil till mig. Vi har två småbarn och just nu är jag föräldraledig, och jag förstår vitsen med att ha en mobiltelefon i fall något händer, förklarar Johan när GT gratulerar Sveriges senaste mobilanvändare.

Vad kommer telefonen att ha för syfte för dig, mer än att ringa, skicka meddelanden och det vanliga?

– Jag är inbiten loppisnörd. När man jagar fynd kan en enkel googling vara oumbärlig. Att kunna betala och ta emot betalningar med Swish är något som kommer vara guld värt framöver.

Johan inledde sitt nya, digitala liv med att ladda hem bild- och fotoappen Instagram. Samt en väckarklocksapp.

– Men frugan berättade att det redan finns en väckarklocka i mobilen, säger han.

Först ut var: Instagram.Foto: LINNEA RHEBORG

"Jag kommer att bli beroende"

Att det ses som normbrytande att inte ha en smart mobiltelefon i dag, eller en mobiltelefon överhuvudtaget, är ett gott tecken på att nya tider råder sedan en bra tid tillbaka.

En norm som även märks av i samhället.

– Det har hänt att folk trott att jag tillhört någon udda religiös sekt. Fast för det mesta har livet fungerat ganska normalt. För några månader sedan skulle jag äta lunch på en restaurang här i stan, men man var tvungen att ha en telefon för att kunna beställa. Tokigt och egentligen väldigt exkluderande. Det har även hänt att jag inte kunnat åka med kollektivtrafik eftersom jag inte kunnat betala för mig, då varken kontakter eller betalkort har setts som giltiga betalmedel, berättar Johan.

Kommer du att bli mobilberoende nu, likt många av oss andra?

– Ja, absolut. Jag kommer bli beroende. Det finns både för- och nackdelar med att ständigt vara tillgänglig och ha tillgång till allt, det har jag redan märkt. Men, om jag ska vara helt ärlig så väger det positiva över det negativa. Jag kan ju faktiskt lägga undan, eller varför inte stänga av telefonen, om jag upplever att den tar för mycket tid, säger Johan.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER