Tiotusentals personer har sett filmen som ligger på Youtube.
Tiotusentals personer har sett filmen som ligger på Youtube.

"Jag blev rädd och fick panik inombords"

Publicerad

Filmen på de aggressiva biljettkontrollanterna i Göteborg har väckt känslor sedan den spridits på nätet.

Klippet visar hur Jeanette Halldin hålls fast på spårvagnen och anklagas för att ha plankat.

– Jag blev rädd och fick panik inombords, säger hon till GT.se.

Jeanette Halldin är fortfarande uppskakad efter händelsen.

– Jag var på väg till jobbet. Jag var stressad och försenad och glömde att stämpla biljetten. Sen kom jag på det och stämplade, säger hon.

När kontrollanterna steg på spårvagnen skällde de ut henne för att hon stämplat biljetten för sent, uppger Jeanette.

– De ville ge mig böter, fast jag sa att så kan ni inte göra. Jag har redan betalat.

I tumultet som uppstod blev Jeanette bryskt fasthållen. Men en medpassagerare filmade det hela och klippet på Youtube har nu setts av över 200 000 personer.

– Jag blev rädd och fick panik inombords, säger Jeanette Halldin.

Dessutom fick hon en bot på 1200 kronor.

Västtrafik har kritiserats för behandlingen av Jeanette - men företaget menar ändå att kontrollanterna har hållit sig inom lagens råmärken.

– Det första vi kan säga är att vi beklagar att den här situationen har uppstått. Vi förstår naturligtvis att den här kvinnan känner ett stort obehag, säger Kristian Lans, presschef på Västtrafik.

– Samtidigt handlar det om myndighetsutövning när vi gör biljettkontroller och vi hamnar ibland i svåra situationer som den här, och då är det kontrollanternas uppgift att göra snabba bedömningar.

Västtrafik har gjort en internutredning och kommit fram till att kontrollanterna inte begick något fel.

Jeanette Halldin funderar på att polisanmäla händelsen.

– Om inte för min egen skull så för alla andra, säger hon till GT.se.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER