Tiina Svensson bor i området och hittade den arga lappen. Hon håller med avsändaren helt. Foto: PrivatTiina Svensson bor i området och hittade den arga lappen. Hon håller med avsändaren helt. Foto: Privat
Tiina Svensson bor i området och hittade den arga lappen. Hon håller med avsändaren helt.  Foto: Privat
Den arga lappen tejpades över informationen till tävlingen. Foto: PrivatDen arga lappen tejpades över informationen till tävlingen. Foto: Privat
Den arga lappen tejpades över informationen till tävlingen.  Foto: Privat

Hyresgästernas syrliga svar på Balders "smickertävling"

Publicerad

Fastighetsbolaget Balder i Göteborg startade en tävling där de boende skulle skicka in vad de tyckte var bäst med Balder.

Svaret: En syrlig lapp.

– Det känns som en muta, precis som det står på lappen. Helt plötsligt har de börjat dela ut chokladkartonger också, säger Tiina Svensson.

Det har på sina håll varit infekterad stämning mellan fastighetsbolaget Balder och flera av hyresgästerna i Göteborg. Fastighetsägaren vill bland annat lyxrenovera flera av lägenheterna i Biskopsgården – vilket kan innebära att hyran nästan dubblas.

– Jag blir vansinnig, har en av de boende sagt i en intervju med GT

Nyligen utlyste Balder en tävling. Tiina Svensson, som bor i Biskopsgården, reagerar starkt över den.

– Det känns lite fult. De känns som att de drar efter halmstrån för att få fram så mycket positivt som möjligt, säger Tiina Svensson.

Arg lapp som svar

Tävlingen, som GöteborgDirekt tidigare skrivit om, går ut på att de boende ska gå in på bolagets hemsida och skriva en motivering med vad som är bäst med att bo i Balders fastigheter.

 

LÄS MER: Carin kan få dubblad hyra: "Är vansinnig"

 

Det är inte bara Tiina som har synpunkter på den. I en lapp som satt uppsatt i Göteborg, som hon upptäckte, går att läsa: 

"Balders smicker-tävling. Uppenbarligen tycker Balder att de får alldeles för lite beröm. När man inte nån beröm så förstår varje frisk människa att man kanske inte förtjänar det. Men inte Balder. Tvärt om." 

– Det var en väldigt bra lapp tycker jag. Vad jag vet så är det ingen i gruppen som har satt upp den. Det är roligt att se att det finns andra som engagerar sig, säger Tiina Svensson. 

"Känns som en muta"

Priset för den boende med den bästa förklaringen till vad som är bäst med att bo hos Balder erhåller en gratis månadshyra. 

– Det känns som en muta, som det står. Helt plötsligt har de börjat dela ut chokladkartonger också, säger Tiina Svensson.

Den arga lappen fick inte sitta kvar länge. Tiina Svensson hitta lappen på lördagsmorgonen och på kvällen var den borta.

"Aldrig vår avsikt" 

På Balder beklagar man att boende i Biskopsgården har tagit illa upp av tävlingens utformning. Det är bland annat på Långströmsgatan, där den syrliga lappen sattes upp, som några av de boende är upprörda över Balders renoveringsförslag.

– De trodde att de hade med Långströmsgatan att göra, så är inte fallet. Klart man kan förstå känslan och att de har en oro men det var aldrig vår avsikt att det skulle vara kopplat på något sätt, säger Sandra Nilsson, marknadsansvarig på Balder.

Balder valde att att sjösätta tävlingen i samband med att deras nya hemsida lanserades och Sandra Nilsson tycker att lappskrivarens reaktion är olycklig.

– Det här är en nationell kampanj med syftet att få fler boende att gå in på "Mina sidor". Tanken var att vi ville sprida de goda exemplen internt men vi hade absolut kunnat informera om syftet bättre, säger Sandra Nilsson. 

 

Läs hela den arga lappen här

BALDERS SMICKER-TÄVLING

Uppenbarligen tycker Balder att de får alldeles för lite beröm. När man inte får nån beröm så förstår varje frisk människa att man kanske inte förtjänar det. Men inte Balder. Tvärt om. De drar sig inte för att mitt i sin hjärtlösa renovräknings-process anordna en smickertävling!

"Skriv att du älskar Balder och du kan vinna en gratis hyra" 

Beröm är något man kan få. Inte något man köper med mutor! Det är så sjukt att man mår illa.

Men varför gör de detta?

Självklart fyller det ett syfte. Balder kommer kunna peka på och citera allt köpe-smicker och använda det emot oss när de chockhöjer hyrorna. Hävda att: 

"Jodå, alla hyresgäster är jättenöjda. Det är bara en liten obetydlig klick som gnäller." Så fan heller!

Kära grannar! Det är dags nu. Självklart ska vi visa vad vi verkligen känner för Balder. Men stanna inte Balder. Låt ALLA få veta! Använd fantasin och tänk STORT. Det finns så många fler uttryckssätt än bara ord på papper. Alla slags bidrag är välkomna. 

Se det som en kul tävling. Svara där det syns och hörs bäst!

Så vad är 1a pris?

 

Att alla ska bo kvar! 

Oskar Dahlgren
Oskar Dahlgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER