17 år i rad har underklädesbutiken Shangri La ordnat ett luciatåg där deltagarna är iklädda underkläder från butikens sortiment. Foto: Privat17 år i rad har underklädesbutiken Shangri La ordnat ett luciatåg där deltagarna är iklädda underkläder från butikens sortiment. Foto: Privat
17 år i rad har underklädesbutiken Shangri La ordnat ett luciatåg där deltagarna är iklädda underkläder från butikens sortiment. Foto: Privat
Luciatåget är väldigt populärt bland Sunneborna. Mellan fem och sexhundra personer brukar komma och titta när det lussas i butikens skyltfönster, säger butiksägaren Ylva Stiernelöf. Foto: PrivatLuciatåget är väldigt populärt bland Sunneborna. Mellan fem och sexhundra personer brukar komma och titta när det lussas i butikens skyltfönster, säger butiksägaren Ylva Stiernelöf. Foto: Privat
Luciatåget är väldigt populärt bland Sunneborna. Mellan fem och sexhundra personer brukar komma och titta när det lussas i butikens skyltfönster, säger butiksägaren Ylva Stiernelöf. Foto: Privat

Hundratals ville se avklätt luciafirande

Publicerad

På underklädesbutiken Shangri La i Sunne har man kanske Sveriges mest kontroversiella luciafirande.

Här har man kastat tomterockar och lucialinnen åt skogen och hela luciatåget är nästan naket.

Iklädda underkläder från butikens sortiment lussar deltagarna - för hundratals åskådare.

– Vi anspelar aldrig på sex, säger butiksägaren Ylva Stiernelöf.

Julen och lucia är en tid då många är noga med att hålla på gamla traditioner. På underklädesbutiken Shangri La i Sunne har man i stället valt att spexa till lucia lite - genom att klä av henne.

– Vi har mellan 500 och 600 personer som står här utanför och tittar under en timme, säger butikschefen Ylva Stiernelöf.

Hon säger att marknadsföringsknepet har blivit en väldigt uppskattad tradition som många av Sunnes invånare inte kan tänka sig att vara utan under lucia.

"Anspelar aldrig på sex"

Hon har haft butiken sedan 1988 och luciatåget där alla deltagare är iklädda underkläder från butikens sortiment har gjort succé sedan 1997.

– Då var det lite chockverkan eftersom det var annorlunda, säger Ylva Stiernelöf.

Överlag har luciatåget varit väldigt populärt och butiken har inte fått några negativa reaktioner. Att det skulle vara kontroversiellt att luciatåget är halvnakna tror hon inte att någon i Sunne tycker.

- Vi anspelar aldrig på sex och vi har till exempel aldrig någon med stringtrosor med i luciatåget, om man nu tycker att det är sexigt, säger hon.

Killarna backar ut

Underklädeståget är inte bara populärt bland tittarna. Det är också många som står i kö för att få vara med i luciatåget. Men det är nästan bara tjejer som är pigga på att ställa upp. Killarna är lite fegare enligt Ylva Stiernelöf.

– Killarna är svåra. De är med på det och sedan ringer de samma morgon och säger att de har nog lite ont i magen, säger hon.

Deltagarna är ofta kunder som besöker butiken för att handla. Vissa kommer till och med in speciellt för att be om att få vara med i luciatåget.

– Vi går inte på någon kroppsfixeringe. Vi går på utstrålning och att man tycker det är kul. Ingenting är rätt eller fel, säger Ylva Stiernelöf.

Amanda Redin
Amanda Redin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER