HOTELLET BRINNER. Drygt tvåhundra gäster tvingades lämna hotell Scandic Swania i centrala Trollhättan. Polisen misstänker att det handlar om mordbrand. Foto: Kjell Blomqvist
HOTELLET BRINNER. Drygt tvåhundra gäster tvingades lämna hotell Scandic Swania i centrala Trollhättan. Polisen misstänker att det handlar om mordbrand. Foto: Kjell Blomqvist

Hotellbranden var anlagd

Publicerad
Uppdaterad
Polisens sista tvekan om branden på Scandic Swania var anlagd eller ej, försvann när det visade sig att det fanns flera olika brandhärdar.
Hur många, om de fanns på samma våningsplan och vad brandhärdarna bestod av avslöjar man dock inte.
Polisen fortsätter att utreda branden på Scandic Swania i centrala Trollhättan natten mot torsdag. Misstankarna om att det skulle röra sig om en anlagd brand väcktes i ett tidigt skede. Den teorin har nu styrkts i och med att det visat sig att det fanns flera brandhärdar. Polisen är dock förtegen om hur många det rör sig om och om de fanns på samma våningsplan.
- Jag kommenterar inte det, säger kriminalkommissarie Thord Haraldsson.

Gästerna förhörs

Några hot eller andra händelser som kan sättas i samband med branden finns dock inte.
Polisen hade på torsdagseftermiddagen förhört 130 av hotellets gäster. Fler skulle höras, i takt med att de återvände till hotellet från sina tillfälliga inkvarteringar.
- En teknisk undersökning pågår. Där finns en del kvar att göra, säger Thord Haraldsson.

Evakuerades

Det var strax före klockan halv två natten mot torsdag som brandlarmet gick igång på Scandic Swania och ett stort räddningspådrag skickade till platsen. De 202 gästerna fick evakueras men ingen kom till skada.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER