Agneta Haglund Ericsson driver klädbutik i Deje. Nu har hon börjat hämta sina kunder i Minibuss. Foto: PrivatAgneta Haglund Ericsson driver klädbutik i Deje. Nu har hon börjat hämta sina kunder i Minibuss. Foto: Privat
Agneta Haglund Ericsson driver klädbutik i Deje. Nu har hon börjat hämta sina kunder i Minibuss. Foto: Privat
Den så kallade "Duo-bussen" tar kunder från Karlstad till Deje. Foto: PrivatDen så kallade "Duo-bussen" tar kunder från Karlstad till Deje. Foto: Privat
Den så kallade "Duo-bussen" tar kunder från Karlstad till Deje. Foto: Privat
Duo-bussen osar lyx i alla vinklar. Foto: PrivatDuo-bussen osar lyx i alla vinklar. Foto: Privat
Duo-bussen osar lyx i alla vinklar.  Foto: Privat

Hon hämtar sina kunder med buss

Publicerad

Hon driver värmländska Dejes enda klädbutik, och nu har Agneta Haglund Ericsson utökat sin kundkrets genom att hämta kunder från storstan – i minibuss.

– Jag känner att det inte går att stå här bakom disken och gnälla att det inte kommer någon, utan man får ta tag i saker och ting, säger hon. 

Med sina runt 3000 invånare är värmländska Deje inte direkt någon världsmetropol. Men det stoppar inte Agneta Haglund Ericsson, 56, från att följa sin dröm. Sen 2011 driver hon Boutique Duo, som är ortens enda klädbutik, något som Nya Wermlands-Tidningen var först att skriva om. 

I takt med att fler och fler butiker läggs ner och servicen flyttar till storstaden så bryter Agneta trenden genom att ta nya grepp. I somras köpte hon en minibuss som hon nu använder för att hämta sina kunder – från storstaden till bruksorten.

– Jag känner att det inte går att stå här bakom disken och gnälla på att det inte kommer någon, utan man får ta tag i saker och ting. Om kunderna inte kommer till mig så får jag komma till kunderna, säger hon.

Kunderna bjuds på snittar och bubbel

Även fast butiken har sin trogna skara stamkunder och har funnits i Deje i 41 år, så är ortens ringa befolkning ett problem för affärerna. 

– När butiken ligger som den gör, lite i utkanten, så är det lätt att folk i stan glömmer att man finns. Jag tänkte att fasiken, då köper jag väl en minibuss och hämtar folk, kör hit dem och har lite trevligt. De får äta lite snittar och dricka lite bubbel och sen kör jag hem dem igen, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Butiken i Kortedala i Göteborg där allt är gratis 

 

Och Agneta har märkt att det finns ett sug efter det där som hon kallar för "det lilla extra". Sedan hon drog i gång sin busstransport i början av september, så har redan flera intressenter hört av sig. 

– Jag har reda fått fyra bokningar den här månaden. Folk vill gärna hitta något som är lite unikt. Man måste hand om sina kunder och göra det trevligt, jag tror att man måste göra det där lilla extra, säger hon. 

"Man vill ha det där lilla extra"

Utöver sociala medier förlitar sig Agneta på något som hon kallar för "mun mot mun-metoden", för att den nya tjänsten, som givetvis är kostnadsfri, ska få spridning. 

– Kvinnor pratar med sina kompisar i olika sammanhang och på det sättet så sprids det här, genom mun mot mun-metoden. Man vill ju hitta på kul grejer med sina väninnor, man vill ha det där lilla extra, som sagt, säger hon. 

Långsiktigt hoppas Agneta på att "ta Duo-bussen till Deje" ska bli ett begrepp för kvinnorna i närområdet, och hon kommer inte ge sig i första taget.

– Jag jobbar stenhårt, man får ligga i, säger hon. 

Alfred Dikalow
Alfred Dikalow

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER