Katten Maräng med sin riktiga matte – Jessica Olsbo från Partille. Foto: Privat
Katten Maräng med sin riktiga matte – Jessica Olsbo från Partille. Foto: Privat
Här är spegel-bilden på Instagram-kontot den tillhör... Foto: Instagram
Här är spegel-bilden på Instagram-kontot den tillhör... Foto: Instagram
... och här är den id-kapade varianten på kändiskattens konto. Foto: Instagram
... och här är den id-kapade varianten på kändiskattens konto. Foto: Instagram
Katten tillhör den tyske modejätten Karl Lagerfeld, här i Saint Tropez. Foto: ALL OVER PRESS ELIOT PRESS
Katten tillhör den tyske modejätten Karl Lagerfeld, här i Saint Tropez. Foto: ALL OVER PRESS ELIOT PRESS

Hon blev ID-kapad på modejättens instagram

Publicerad

Maräng från Partille har blivit id-kapad – av en tysk modejättes megakända Instagram-katt.

– Jag trodde inte mina ögon, säger Marängs ägare Jessica Olsbo.

För två veckor lade Jessica Olsbo från Partille upp en bild av sin katt Maräng på sitt Instagramkonto. Bilden föreställer Maräng när hon speglar sig i en guldfärgad spegel.

När Jessica Olsbo sedan gick in och kollade den världskända katten Choupettes Instagramkonto fick hon se samma bild av Maräng. Men enligt kontot var det inte Maräng – utan Choupette, kändiskatten som tillhör den tyske modejätten Karl Lagerfeld och följs av nära 80 000 på Instagram.

– Det kändes lite chockerande. Jag trodde inte mina ögon. Att "herregud, det är ju mitt kort som hamnat där", säger Jessica Olsbo.

Blev blockerad

Hon hade sett kortet när hon var inloggad på sitt privata Instagramkonto. Efter att hon sett bilden loggade hon in på det konto där hon publicerat sin bild, men då kunde hon inte längre se bilden på Choupettes konto.

– Det var ju det mest konstiga i sammanhanget. De hade tagit mitt kort, men blockerat så att jag inte kunde se det, säger hon.

Katten på bilden på Choupettes konto är taggad som just Choupette. Det står inte heller någonstans att det är Jessica Olsbo som tagit bilden, eller att den föreställer en annan katt.

Stöttades av följarna

I kommentarerna poängterar flera att bilden är tagen från ett annat konto.

– Det kändes som att de stöttade mig i min känsla om att det kändes lite konstigt. Att de håller med om att det kanske inte är riktigt så man gör. Det känns bra, säger Jessica Olsbo.

Samtidigt är hon också lite smickrad över att hennes bild hamnade på det välkända Instagramkontot.

– Det är lite dubbelt. Det är ju jätteroligt att de tycker att hon är fin, och att mitt kort är fint. Men jag tycker att man borde nämna någonstans att kortet inte föreställer Choupette, utan att det faktiskt föreställer min katt Maräng. Eller att de hade meddelat mig att de lånar kortet, säger hon.

Döpa en till Choupette

Maräng själv har inte tagit så illa vid sig. Hon ska få sin första kull kattungar om tre veckor.

– Då får vi väl kanske döpa en till Choupette, säger Jessica Olsbo.

Choupettesdiary, som kontot heter, har nu tagit bort bilden från sitt konto. GT har sökt kontots administratör samt Karl Lagerfelds huvudkontor i Amsterdam utan resultat.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida