Foto: HENRIK JANSSONFoto: HENRIK JANSSON
 Foto: HENRIK JANSSON
Katarina Warnström, ansvarig för PR och sociala medier på Liseberg. Foto: PHOTOGRAPHER: STEFAN KARLBERGKatarina Warnström, ansvarig för PR och sociala medier på Liseberg. Foto: PHOTOGRAPHER: STEFAN KARLBERG
Katarina Warnström, ansvarig för PR och sociala medier på Liseberg. Foto: PHOTOGRAPHER: STEFAN KARLBERG
Julbordet på Hamnkrogen är Västkust-inspirerat. Foto: LISEBERGJulbordet på Hamnkrogen är Västkust-inspirerat. Foto: LISEBERG
Julbordet på Hamnkrogen är Västkust-inspirerat. Foto: LISEBERG

Högsommarvärme – då satsar Liseberg på julbord

Publicerad

Den första riktiga sommarvärmen har svept in över västra Sverige och i helgen väntas temperaturer upp emot 30 grader.

Då passade Liseberg på att släppa bokningarna till sina julbord – och blev nedringda.

– Det började ringa direkt och då ville inte växeln vara med längre, säger Katarina Warnström på Lisebergs pressavdelning.

Intresset för Lisebergs julbord brukar vara stort. Förra året var det 31 000 personer som valde att besöka någon av nöjesparkens anläggningar för att mumsa sill och skinka.

Därför hade man garderat sig när man släppte årets bokningar – bland annat hade man valt att inte annonsera om släppet på något annat sätt än genom ett nyhetsbrev. 

Men det hjälpte föga – för när växeln öppnade blev Liseberg nedringda och växeln kraschade. 

– Det började ringa direkt och då ville inte växeln vara med längre. Men den började funka igen så vi kunde faktiskt slå rekordet från förra året. Så de som jobbade med bokningarna fick nog en svettig dag, säger Katarina Warnström.

Fem miljoner lampor

Totalt lyckades man sälja 8 400 julbord under onsdagen. Och under torsdagen gick telefonen forsatt varm.

Vad tänker du kring att Göteborgarna redan längtar efter julafton?

– (skratt) Ja, det är ju lite konstigt, på årets varmaste dag dessutom. Jag tycker att det är smickrande och ett bra betyg till våra julbord helt enkelt.

Frågan är inte om utan när som bokningarna slår i taket på 31 000 personer. Framgångreceptet enligt Katarina Warnström är att man har olika typer av julbord att erbjuda.

– Dessutom får man ju fem miljoner lampor på köpet. Jag tror upplevelsen av parken under juletid lockar väldigt mycket också.

Lisebergs julmarknad brukar vara ett populärt inslag.Foto: LISEBERG

 

Följ utvecklingen i GT:s app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android

Love Hansen Siilin
Love Hansen Siilin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER