Maria Brandin vann en miljon kronor på sitt postnummer. Foto: PRIVAT BILD
Maria Brandin vann en miljon kronor på sitt postnummer. Foto: PRIVAT BILD

Hemtjänstanställd tog hem miljonvinsten

Publicerad

Postnummer 413 27, smack mitt i Linnéstan, var vinnarna när Postkodlotteriet kom till stan. Men alla vann inte lika mycket.

Grannarna fick 5 000 kronor och ett badlakan – Maria Brandin, 52, fick en delikatesskorg och en miljon.

– Det är ofattbart. Man vinner inte så mycket pengar. Det gör man ju bara inte, sa den nyblivna miljonären.

Grannarna log stelt och applåderade artigt när Maria Brandin öppnade det gyllene kuvertet och drog ut prischecken på en miljon kronor. Men Maria är inte orolig för att få avundsjuka blickar i tvättstugan framöver.

– Nej, det tror jag inte. Och vi känner ju inte varandra så bra ändå, sa hon strax efter att hon klivit ner från scenen på Kungstorget.

Dottern får Västtrafikkort

Så där på rak arm kunde hon inte komma på vad hon skulle unna sig själv, nu när hon par pengar att spendera. Men hon litade på att omgivningen skulle hjälpa henne med det.

– Min son har fått en trafikskada på sin bil, och har en självrisk på 6 000 kronor. Den betalar jag. Och min dotter har lagt beslag på min mans spårvagnskort, eftersom hon är för snål för att köpa ett eget. Så jag ger nog ett årskort till henne. Hur mycket har jag kvar då...

Då har du kvar 988 280 kronor, Maria.

Fyra Volvo-bilar

Maria Brandin jobbar som enhetschef inom hemtjänsten, ett yrke som man oftast inte blir miljonär på.

– Nej, inte direkt. Men egentligen behöver jag inte så mycket pengar, jag har ett bra liv ändå. Men det är klart, jag behöver kanske inte tänka så mycket på att spara längre, sa hon.

Den näst mest tursamma grannen fick en ny Volvo V60. Om hon vill skulle Maria Brandin skulle kunna köpa fyra sådana för miljonvinsten, förutsatt att hon väljer den billigaste modellen.

Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida