Helena Ahlsén vill varna för fakturorna som skickas ut till mängder av företag – år efter år efter år. Foto: PRIVATHelena Ahlsén vill varna för fakturorna som skickas ut till mängder av företag – år efter år efter år. Foto: PRIVAT
Helena Ahlsén vill varna för fakturorna som skickas ut till mängder av företag – år efter år efter år. Foto: PRIVAT
Räkningen som skickades till Helena Ahlsén är en bluffaktura. Troligen har tosentals företag drabbats i länder runt om i hela Europa.Räkningen som skickades till Helena Ahlsén är en bluffaktura. Troligen har tosentals företag drabbats i länder runt om i hela Europa.
Räkningen som skickades till Helena Ahlsén är en bluffaktura. Troligen har tosentals företag drabbats i länder runt om i hela Europa.
Fakturan från det spanskregisterade företag. Den inringade texten på engelska är skriven med så liten text att den är oläslig Foto: PRIVATFakturan från det spanskregisterade företag. Den inringade texten på engelska är skriven med så liten text att den är oläslig Foto: PRIVAT
Fakturan från det spanskregisterade företag. Den inringade texten på engelska är skriven med så liten text att den är oläslig Foto: PRIVAT

Helena har fått fakturor från blufföretag – i sju år

Publicerad

Helena Ahlsén är en av många företagare som fått fakturor från blufföretag.

Det ovanliga i Helenas fall är att hon la ner sitt företag för sju år sedan – ändå dyker det fortfarande upp räkningar från bluffbolaget "Office Software Direct".

– De skickar en faktura en gång om året, säger Helena.

– Den här problematiken blir bara större. Det är en mycket omfattande kriminell verksamhet, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Företaget som skickar ut fakturorna till Helena Ahlsén i Mölndal finns med på varningslistan från Svensk Handel.

– Den listan bör alla företagare kolla innan de betalar fakturor som inte känns självklara, tycker Helena.

Tidigare drev hon ett litet bolag i städbranschen och är alltså van att hantera fakturor.

– Personligen skulle jag ju inte gå på att betala en sådan här faktura, men den är skickligt gjord så har man inte koll är det lätt att låta sig luras. Särskilt för företag som köper mycket IT-tjänster och program.

– Jag kan också tänka mig att en sådan här räkning kan betalas på större företag av bara farten.

Behöver förstoringsglas

Företaget säger sig vilja ha 895 Euro (cirka 8 600 kronor) för dataprogram. Läser man den synnerligen finstilta texten på engelska framgår det att det egentligen inte är en faktura utan ett "erbjudande".

– Men den som försöker läsa texten måste ha ett förstoringsglas, berättar Helena Ahlsén som gått ut och varnat för fakturorna på sociala medier.

Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, berättar att problemen blir allt större.Foto: BJORN MATTISSON / +46 70 7443005

Bolaget är välkänt på Svensk Handel som alltså har en Varningslista på sin hemsida som ständigt uppdateras. Där finns "Office Software Direct" med och av kommentarerna på Svensk Handel att döma har många företag fått fakturor från bolaget under de senaste månaderna.

Men bolaget har alltså varit i farten länge.

– Jag har fått en per år åtminstone sedan 2010, uppger Helena Ahlsén.

Svensk Handels säkerhetschef, Per Geijer, är väl bekant med  "Office Software Direct".

– De är registrerade i Spanien, vilket inte är ovanligt även om de flesta bedragarna som skickar bluffakturor till svenska företag är svenska.

Problemet är växande

Geijer har arbetat med att hjälpa svenska företagare med problemen under sex års tid.

– När jag började 2011 var den här kriminella verksamheten mycket stor. Sedan minskade den under några års tid efter omfattande arbete från bland annat oss, polis och skattemyndigheter, säger han och fortsätter:

– Men sedan en tid har kurvan tyvärr vänt åt fel håll igen och i dag ligger vi på ungefär samma nivå som 2011. Och i dag är det så att den här kriminella verksamheten bara växer och växer.

Geijer uppger att man just nu har runt 150 blufföretag på sin "varningslista".

Dessa skickar ut gigantiska mängder fakturor årligen.

– Det handlar om hundratusentals, kanske till och med att det kan handla om miljoner. En del bolag skickar ut sådana enorma mängder att det räcker att någon promille betalar för att det ska bli riktigt stora pengar.

Jobbar mot fler länder

Per Geijer uppmanar alltid drabbade företag att polisanmäla trots att risken är liten att bedragarna åker fast.

– Det handlar om kanske en handfull som fällts i rätten under mina sex år på Svenska Handel. Och de kriminella är givetvis medvetna om att riskerna att åka fast är små sett i förhållande till vad det går att tjäna. Det viktigaste är att inte företagarna hjälper till att göda den här mycket omfattande kriminella verksamheten. Att man inte betalar utan bestrider.

Geijer menar att medvetenheten är stor hos företagen i dag kring bluffakturor.

"Office Software Direct" har inte nöjt sig med att skicka bluffakturor till svenska företag. En enkel sökning via "Google" visar att varningar för företagets räkningar också gått ut i bland annat Tyskland, Nederländerna, Belgien och Norge.

– En del av de här bluffmakarna är mycket organiserade precis som i de flesta kriminella verksamheter där det finns stora pengar att hämta, konstaterar Per Geijer.

 

Så hanterar du en bluffaktura

Svensk Handel har omfattande information hur du gör när du får något du misstänker är en bluffaktura.

"Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl eller fax och bestrida kravet. Det är viktigt att du har ett datum för bestridandet. Skicka en kopia till oss på Svensk Handel. Tänk på att inte i något av fallen nedan underteckna meddelandet! Behåll kvitton för avsända mejl/fax."

Ytterligare info finns på ovanstående länk.

Relaterade ämnen
Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER