Hasse Stenberg har idag 4,2 miljoner i skulder, gällande 2074 obetalda parkeringsböter. Foto: Nora LorekHasse Stenberg har idag 4,2 miljoner i skulder, gällande 2074 obetalda parkeringsböter. Foto: Nora Lorek
Hasse Stenberg har idag 4,2 miljoner i skulder, gällande 2074 obetalda parkeringsböter. Foto: Nora Lorek
Han säljer skrotbilar på gatan som blir till sovplatser i läger. Foto: Nora LorekHan säljer skrotbilar på gatan som blir till sovplatser i läger. Foto: Nora Lorek
Han säljer skrotbilar på gatan som blir till sovplatser i läger. Foto: Nora Lorek
Baksätet blir till en säng. Foto: Nora LorekBaksätet blir till en säng. Foto: Nora Lorek
Baksätet blir till en säng.  Foto: Nora Lorek
När lägret rivs hittas ett nytt bara några hundra meter bort i naturreservatet. Foto: Nora LorekNär lägret rivs hittas ett nytt bara några hundra meter bort i naturreservatet. Foto: Nora Lorek
När lägret rivs hittas ett nytt bara några hundra meter bort i naturreservatet.  Foto: Nora Lorek

Hasse hyr ut skrotbilar som bostad till tiggare

Publicerad

GÖTEBORG. Under en motorvägsbro ligger 23-årige Dimitri och sover i sin nya bostad - en skrotfärdig bil på en undanskymd parkeringsplats.

En alternativ bostadsmarknad för fattiga EU-migranter växer när anonymt registrerade bilar nu säljs som bostäder.

Bilhandlaren Hasse Stenberg, 63, är en av profitörerna på den nya marknaden.

- Jag njuter av tillvaron och reser på någon kryssning och så, eller en båttur ut på havet, säger den hårt skuldsatte bilmålvakten i förhör.

Sovbilarna avslöjas av de immiga rutorna.

Ovanför oss dundrar E6-trafiken när vi under en viadukt vid Krokslätt i Göteborg går runt bland nedgångna bilar som ställts upp på den undanskymda parkeringsplatsen.

Vi har kommit hit efter uppgifter om att platsen är EU-migranternas senaste läger av uppställda bilar i Göteborg - skrotfärdiga fordon som ofta står registrerade på en känd bilmålvakt och blivit till billiga bostäder.

Vi närmar oss en nedgången och avställd Seat Toledo från 1990-talet och ser ett par skor stå prydligt uppställda utanför en av bildörrarna.

Seat-bilens rutor har nästan helt immat igen, men något skymtar där inne.

Invirad i filtar i bilens baksäte ligger en ung man och sover.

Baksäten blir till sängar.Foto: Nora Lorek

Vi knackar på.

Mannen öppnar sömndrucket och gör tecken om att han varken förstår svenska eller engelska. Vi lyckas reda ut att han heter Dimitri och kommer från Bulgarien. Han har varit i Sverige två månader, kom hit tillsammans med "vänner" och är 23 år.

Parkeringsskulder på miljonbelopp

Runt omkring oss på parkeringen ligger några sophögar. Inne i andra bilar på platsen, innanför immiga rutor, ligger brända stekpannor, matrester, cigarettpaket, spelkort och vattenflaskor. I bilarnas bakluckor och baksäten ligger iordningsställda sovplatser med kuddar och filtar. Flera av bilarna, ska det visa sig senare, är avställda och står skrivna på bilmålvakter.

Foto: Nora Lorek

Dimitri förklarar att han tigger pengar i centrala Göteborg och ska stanna ytterligare en månad innan han återvänder till Bulgarien. Han förklarar att polisen vid åtminstone ett tillfälle varit där och förklarat att han måste lämna platsen. Han rycker på axlarna, menar att han inte har någon annanstans att ta vägen, och känner inte till några andra bostadsmöjligheter. Det förblir oklart hur han fått tag på just denna bil.

Det blir i stället bilens registreringsnummer som leder oss vidare.m

Bilen visar sig vara skriven på Hasse Stenberg - samme man som både polisen och kommunen pekar ut som bilmålvakten och bilhandlaren bakom EU-migranternas bilar i Göteborg, med parkeringsskulder på miljonbelopp och flera domar för ekonomisk brottslighet.

asse Stenberg pekas ut som målvakt för bilarna.Foto: Nora Lorek

Barn i lägren 

När vi ringer Hasse Stenberg är telefonen avstängd och det ska dröja ytterligare ett dygn innan vi under ett kaotiskt möte träffar en av Göteborgs mest ökända bilhandlare.

Illegala bosättningar i form av tältläger, bilar och husvagnar gäller dock inte bara Göteborg utan har krävt insatser över hela landet.

Expressens enkät till landets kommuner, där 185 kommuner deltog, visar nu att närmare hälften - 44 procent - under det senaste året haft illegala bosättningar.

Ilegala bosättningar kan vara tältläger, bilar och husvagnar. Foto: Nora Lorek

I Göteborg slog kommunen i en rapport nyligen larm om en kraftig ökning av olagliga boplatser, som oftast bebos av EU-migranter från Rumänien och Bulgarien. I flera kommuner finns också barn i lägren.

- I vissa kommuner har vuxna tagit med en hel del barn, säger Claes Ling-Vannerus som är nationell samordnare för utsatta EU-medborgare.

- Den situation som man bor på i de här tältlägren är inte okej för någon. De här boendena är ibland rena brandbomberna. Man försöker hålla sig varm med små kaminer som inte är rätt installerade och runt omkring finns sängkläder. Sen har du saniteten i övrigt där det inte finns nån struktur.

Foto: Nora Lorek

Försöjer sig på att tigga i Göteborg

I ett naturreservat nära köpcentrumet Frölunda Torg i Västra Frölunda, möter vi 18-åriga Marian som vandrar runt bland högar av sopor.

Hon ser olycklig ut.

Det är dagen innan kommunen ska riva deras tältläger.

Vi möter henne, pappan Doru och mamman "V.M.", hon vill inte uppge sitt fullständiga namn, bland presenningarna där runt 10 personer haft sin bostad under en tid. Tältlägret står i ett naturreserverat och måste rivas.

- Vi kom från Rumänien för en månad sen, säger Marian, som kan lite engelska.

18-åriga Doru bodde i lägret i en månad - sedan tvingades familjen flytta på sig.Foto: Nora Lorek

De berättar att de besökts av polisen flera gånger den senaste tiden och visar upp en lapp där de på rumänska ombeds att lämna platsen.

De berättar att de kommit till Sverige i hopp om att försörja familjen i Rumänien, de har flera ytterligare barn där.

- Det en svår situation socialt i Rumänien, det finns inga jobb, förklarar pappan Doru.

Vi frågar mamman om hur de försörjer sig i Sverige och hon svarar att de tigger pengar i centrala Göteborg.

Polisen besökte lägret flera gånger.Foto: Nora Lorek

Fick samla ihop åtta ton med blandat avfall

Hon pekar på sin mage, som för att visa att hon är hungrig.

Det är några få plusgrader i luften när familjen packar ihop sina sista tillhörigheter. Dottern Marian ler, men lyckas inte dölja oron, när vi vinkar farväl.

Parkarbetare från kommunen berättar om hur de fått tvätta av mänsklig avföring från arbetskläderna.Foto: Nora Lorek

Senare, när familjen lämnat lägret, går vi runt med kommunens samordnare för de illegala bosättningarna, Franky van Vossel, bland sophögarna och några tält som lämnas uppställda.

- Det ser ändå bättre ut här än vad det gjort på andra ställen, säger van Vossel.

- På en plats inte långt härifrån fick vi samla ihop åtta ton med blandat avfall. Det är tidskrävande, kostnadskrävande och ger höga miljöavgifter eftersom allt måste sorteras.

Franky van Vossel ittnar om att det är tufft att be människorna i lägren att flytta. Foto: Nora Lorek

Parkarbetare från kommunen vittnar också om sanitära olägenheter i samband med städning. Om hur de fått tvätta mänsklig avföring från arbetskläderna efter arbetsdagens slut.

- Det finns inga toaletter i bosättningarna och i vissa fall har det inte funnits någon speciell plats för att göra sina behov och det är i stället utspritt. För de som ska städa är det inte roligt att gå runt i mänsklig avföring, säger Franky van Vossel.

Foto: Nora Lorek

Skrotfärdiga bilar blir fattiga människors enda tak över huvudet

Han har varit med vid flera rivningar under de senaste åren. Under förra året hittades 131 olagliga bosättningar i Göteborg. Mycket tyder på att det i många fall är samma personer som flyttar runt i takt med att lägren avvecklas. Lägren fortsätter ändå att ploppa upp i strid mot bestämmelserna om att inte bosätta sig på annans mark och med nedskräpning, markskador och sanitära olägenheter som följd.

Men Frank van Vossel medger att det är ett uppdrag som tar på krafterna när fattiga och utsatta människor tvingas iväg i vinterkylan.

- Såklart det är tufft. Det kan jag inte förneka.

- När man kommer till en plats och det är några äldre damer och herrar. De är ofta vänliga och de vill bjuda på mat. Det är klart att det svider på samvetet.

Den senaste trenden är just bilbostäderna där ofta skrotfärdiga bilar, skrivna på bilmålvakter, blir till fattiga människors enda tak över huvudet.

- Det är många kommuner som kommer med samma bild att man bor i bilar, säger Claes Ling-Vannerus som är nationell samordnare för utsatta EU-medborgare.

- Det har funnits tidigare men trenden är att det har ökat. Om det är kopplat till att myndigheterna jobbat mer aktivt med de illegala bosättningarna är svårt att se.

I stället för tält bor nu flera i blar i stället.Foto: Nora Lorek

Ärenden som går till kronofogden måste skrivas av

När Expressen kartlägger bilbostäderna visar det sig att en marknad uppstått kring bilbostäderna där bilar säljs eller hyrs ut i paket tillsammans med en bilmålvakt.

- Mot någon ersättning, något lån, får man den här bilen och kan nyttja den. De går oftast att köra även om de varken är beskattade, besiktigade eller försäkrade. Och sen står de på klassiska bilmålvakterna. Man ställer upp sig på parkeringsplatser, betalar inte parkeringsavgifter, gör sina behov nära parkeringen och skräpar ner, säger Franky van Vossel.

Problemet med bilmålvakter i Göteborg ökar. Foto: Nora Lorek

Bilmålvakterna utgör en växande marknad och kommunala Göteborgs Stads Parkerings AB har tagit fram statistik för Expressen/GT som visar hur problemet ökar. Allt fler ärenden som går till kronofogden måste skrivas av på grund av att den bötade saknar tillgångar eller har andra stora skulder. 2011 avskrevs 22 procent av alla kontrollavgifter på grund av detta, 2016 vara samma siffra 31 procent.

- Vi menar att största förändringen är bilmålvakter som ökar i antal, säger Daniel Sandström, enhetschef på parkeringsbolaget.

"Bilar köpes cash. Öppnar när jag kommer, stänger när jag går"

En av dessa bilmålvakter - som i våra intervjuer med både kommun och polis pekas ut som mannen bakom många av EU-migranternas bilar - är just Hasse Stenberg.

Efter en stunds väntan dyker han upp på den parkeringsplats i Västra Frölunda där han säljer sina bilar. Den som söker en bilhall med kaffeautomat och glänsande bilar får söka förgäves. Hasse säljer bilarna direkt på gatan, uppställda med röda lappar i fönstren på bostadsområdets besöksparkering.

- 60 000 kronor ska jag ha!

Hasse Stenberg tar fram sin plånbok och pekar på en 500-kronorssedel.

- Det är såna här jag ska ha om jag ska prata med er.

Pengarna som Hasse får för bilarna använder han till bland annat resor.Foto: Nora Lorek

Vi avböjer Hasse Stenbergs krav om betalning för att ställa upp på en intervju. Han ställer ändå upp på bilder och poserar iklädd den neonfärgade tjänstejacka från Göteborgs stad som han på något sätt kommit över. Han ställer sig framför den skylt som markerar att hans bilhandel nu är öppen: "Bilar köpes cash. Öppnar när jag kommer, stänger när jag går".

Niklas Eriksson, kommissarie på polisområde nordost i Göteborg:

- Man kan betrakta detta på två sätt. På ett sätt är han en hjälpande hand eftersom de får tak över huvudet, men han gör det ju för pengarna givetvis. Bilarna skrivs inte heller över och därför är han en bilmålvakt. De köper bilen men Hasse Stenberg står kvar som ägare. Det finns väldigt många problem i detta.

Dömdes nyligen till sex månaders fängelse

Hasse Stenberg vägrar lyssna på våra frågor och säger att han vet vad vi är ute efter.

- Jag har inte gjort någonting olagligt och jag betalar skatt, utropar han och lyfter händerna upp i luften.

Det är dock bara ett fåtal veckor kvar innan Hasse Stenberg i mitten av april ska inställa sig på anstalten Östragård i Vänersborg.

Han dömdes nyligen till sex månaders fängelse för grovt bokföringsbrott och överträdelse av näringsförbud.

I sju år - sedan januari 2010 då hans dåvarande bilfirma Hasses Bilar gick i konkurs - har han fortsatt att driva sin bilhandel.

Men nu helt utan bokföring och skatt.

2013 dömdes han för grovt bokföringsbrott - men fortsatte verksamheten direkt efter avtjänat straff och trots näringsförbud.

Tjänar en halv miljon kronor per år på verksamheten

I polisutredningen kring den senaste ekobrottsdomen berättar han om sin verksamhet:

- Jag säljer någon skrotbil om dagen och tjänar kanske upp till någon tusenlapp per bil. Det tänker jag fortsätta med.

Polisutredarna kunde koppla 640 bilköp på ett år till Hasse Stenberg och menade att han rakt ner i fickan tjänar en halv miljon kronor per år på verksamheten. Stenberg menar dock, vilket han även berättat om i en GT-intervju 2013, att hans namn utnyttjas och att okända personer registrerar hans namn på bilar utan hans kännedom. Tingsrätten och hovrätten menade att den omfattningen på verksamheten som kunde bevisas var den han själv medgett, det vill säga runt 200 sålda bilar per år.

Minst fyra månader per år, enligt vad han berättar i polisförhör, unnar han sig resor till Las Palmas på Kanarieöarna, där han har familj, samt åker på resor med kryssningsfartyg.

Ett av kryssningsfartygen han rest med är Queen Mary, en lyxkryssare som ofta gör jorden runt-kryssningar och har en påkostad konstsamling, stor spa-avdelning, två teatrar och flera barer och restauranger.

Kryssningsfartyget Queen Mary.Foto: Andy Newman / AP CUNARD LINE
Danssalongen på fartyget.Foto: Franck Prevel / AP

- Jag njuter av tillvaron och reser på någon kryssning och så, eller en båttur ut på havet, säger Stenberg i polisförhör.

 

Samma dag som tältlägret revs hittades ett nytt bara några hundra meter bort.Foto: Nora Lorek

"Åker jag in i fängelse tar jag det med ett smile"

Han är i förhören helt öppen med att han inte sköter skatt och bokföring. Andra bilhandlare berättar hur Stenberg köper deras skrotfärdiga bilar med körförbud billigt för att sälja dem vidare.

Stenberg berättar om kunderna som köper de bilar som andra bilhandlare velat skicka till skroten:

- Många som köper bilar är uteliggare och invandrare som köper bilar för 3000 kronor.

Han medger också att han är bilmålvakt - att han medvetet står kvar som ägare till bilarna.

Hasse Stenberg har idag 4,2 miljoner i skulder, gällande 2074 obetalda parkeringsböter, som ligger hos kronofogden.

Det kommande fängelsestraffet tycks han ta med ro:

- Åker jag in i fängelse tar jag det med ett smile om jag sålt några bilar, säger han i förhör.

Tre män från en städfirma river det tältlägret

Vi väntar länge på parkeringen men Hasse Stenberg håller fast vid sitt krav om 60 000 kronor för en intervju.

Han hoppar slutligen in i en av bilarna för att lämna platsen, men bilen vägrar att starta. Han skiner upp när den slutligen går igång, gör tummen upp och försvinner.

Tillbaka på naturreservatet inte långt från köpcentrumet Frölunda torg.

Det är onsdag förmiddag och tre män från en städfirma, som kommunen anlitat, river det tältläger som tidigare var 18-åriga Marians hem.

Kommunen anlitar en städfirma som städar upp i naturreservatet. Foto: Nora Lorek

Presenningar, flaskor, madrasser och trasiga cyklar slängs upp i en lastbil och körs i väg till en miljöstation för sortering.

Marian och föräldrarna syns inte till och har troligen redan under gårdagen lämnat platsen. Redan denna morgon kommer ett tips till Franky van Vossel, kommunens samordnare för lägren, med uppgifter om att ett nytt tältläger siktats i närheten av platsen där vi står.

Vi följer honom mot platsen, ett skogsområde i närheten, och ser snart de typiska presenningarna och cyklarna skymta i skogen.

van Vossel suckar och inser att han nu måste börja planera inför ännu en rivning.

- Så börjar det om igen.

Han känner genast igen tältkonstruktionerna från det förra lägret.

Det är Marians och hennes familj som efter polisens och kommunens uppmaning flyttat - några hundra meter längre in i skogsområdet.

Text: Claes Petersson Foto: Nora Lorek

Här finns illegala boplatser

De 82 kommuner, av 185 svarande, som i Expressens kommunenkät uppger att de under det senaste året haft illegala bosättningar.

Upplands Väsby kommun

Vallentuna kommun

Värmdö kommun

Järfälla kommun

Huddinge kommun

Haninge kommun

Upplands-Bro kommun

Danderyds kommun

Sollentuna kommun

Stockholms stad

Nacka kommun

Sundbybergs stad

Solna stad

Älvkarleby kommun

Uppsala kommun

Enköpings kommun

Strängnäs kommun

Ödeshögs kommun

Linköpings kommun

Norrköpings kommun

Motala kommun

Vadstena kommun

Mullsjö kommun

Habo kommun

Jönköpings kommun

Värnamo kommun

Lessebo kommun

Ljungby kommun

Mörbylånga kommun

Mönsterås kommun

Nybro kommun

Oskarshamns kommun

Västerviks kommun

Olofströms kommun

Karlshamns kommun

Sjöbo kommun

Bromölla kommun

Osby kommun

Båstads kommun

Malmö stad

Lunds kommun

Helsingborgs stad

Hässleholms kommun

Varbergs kommun

Öckerö kommun

Karlsborgs kommun

Marks kommun

Herrljunga kommun

Götene kommun

Töreboda kommun

Göteborgs stad

Mölndals stad

Kungälvs kommun

Uddevalla kommun

Alingsås kommun

Borås stad

Skövde kommun

Forshaga kommun

Karlstads kommun

Kristinehamns kommun

Hallsbergs kommun

Ljusnarsbergs kommun

Kumla kommun

Hallstahammars kommun

Västerås stad

Rättviks kommun

Smedjebackens kommun

Falu kommun

Avesta kommun

Hofors kommun

Söderhamns kommun

Bollnäs kommun

Sundsvalls kommun

Örnsköldsviks kommun

Strömsunds kommun

Storumans kommun

Umeå kommun

Gällivare kommun

Luleå kommun

Piteå kommun

Kiruna kommun

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag