Foto: Camilla LarssonFoto: Camilla Larsson
 Foto: Camilla Larsson
Foto: Camilla LarssonFoto: Camilla Larsson
 Foto: Camilla Larsson
Foto: Camilla LarssonFoto: Camilla Larsson
 Foto: Camilla Larsson
Foto: Camilla LarssonFoto: Camilla Larsson
 Foto: Camilla Larsson
Foto: Camilla LarssonFoto: Camilla Larsson
 Foto: Camilla Larsson

Här räddar Jessica den vilsna tumlaren

Publicerad

En förvirrad tumlare hade fastat långt inne i den grunda viken och kunde inte komma loss. 

Då fick 20-åriga Jessica Skantze ge sig ut i vattnet.

– Jag slängde av mig skorna och hoppade i och försökte hjälpa den så gott jag kunde, säger Jessica Skantze.

Det var på söndagsförmiddagen som Jessicas mamma fick syn på tumlaren, som Bohusläningen  först rapporterade om. Hon var då på väg hem mot Mollösund i Orust kommun, där de bor. Då hade det varit folk där som försökt hjälpa den, men inte lyckats. Hon åkte hem och hämtade Jessica och åkte tillbaka till viken. Men först hittade de inte tumlaren.

– Vi trodde att den kanske hade simmat ut igen. Men sen tittade jag ner längs stenarna och såg att den låg där och sprattlade, säger Jessica Skantze.

Försökte lugna tumlaren

Hon kastade genast av sig skorna och hoppade i vattnet för att hjälpa tumlaren som verkade vara både förvirrad och rädd.

– Den var ju först rädd när jag hoppade i vattnet, men jag klappade den och då märkte jag att den lugnade sig och var inte lika hysterisk.

Vattnet gick knappt till knäna på Jessica, som kämpade med att få tumlaren att simma åt rätt håll.

– Jag försökte vrida den så att den hade ansiktet mot havet. Och så försökte jag lyfta den från botten och putta den lite framåt så att den förstod att åt det hållet ska jag simma.

Fastnade gång på gång

Men så fort tumlaren kommit loss simmade den in mot grundare vatten och fastnade igen. Tumlare är en typ av val, och är en av de minsta arterna i släktet tandvalar.

– Jag försökte att lyfta den lite, men den var väldigt tung trots att den inte var så stor. Med fenan så var den kanske 120 centimeter lång.

Efter 45 minuter hade Jessica lyckats få ut tumlaren på lite djupare vatten.

– Jag kände att det inte fanns mer jag kunde göra. Vi åkte hem och mötte ett par som också bor i Mollösund, som lyckades få tag i en båt och med hjälp av den lyckades få ut tumlaren på djupt vatten igen.

"Känns bra i hjärtat"

Det var aldrig någon tvekan om Jessica skulle hoppa i eller inte. Till vardags jobbar hon i sin morbrors fiskaffär och är van vid havets invånare, även om hon aldrig träffat på någon tumlare innan. 

– Det kändes inte alls obehagligt på något sätt. Den var inte aggressiv, den var bara rädd. Det känns bra i hjärtat, om den nu klarar sig.

Lovisa Waldeck
Lovisa Waldeck

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER