Hår går busschauffören till attack mot kvinnan på bussen. Foto: LÄSARBILDHår går busschauffören till attack mot kvinnan på bussen. Foto: LÄSARBILD
Hår går busschauffören till attack mot kvinnan på bussen. Foto: LÄSARBILD
Attacken skedde på en buss i Frölunda i Göteborg. Obs, genrebild. Foto: LEIF GUSTAFSSONAttacken skedde på en buss i Frölunda i Göteborg. Obs, genrebild. Foto: LEIF GUSTAFSSON
Attacken skedde på en buss i Frölunda i Göteborg. Obs, genrebild. Foto: LEIF GUSTAFSSON

Här går busschauffören till attack mot kvinnan

Publicerad

Här går chauffören till attack mot en kvinnlig passagerare på bussen i Göteborg – allt fångades på film av ett vittne.

Nu har busschauffören fått sparken.

– Det är väldigt skrämmande. Jag känner mig inte trygg med att åka buss längre, säger vittnet.

Det var under lördagen som incidenten utspelade sig på en buss i Frölunda i Göteborg.

Ett vittne som GT talat med berättar hur det uppstod en konflikt mellan busschauffören och en kvinnlig passagerare.

– Han hade fått för sig att hon skrattade åt honom. Han gick fram till henne, var våldsam och sa att hon skulle lämna bussen. Men hon sa nej, säger vittnet.

Efter det ska chauffören ha fortsatt köra bussen under skrik och skrän. Senare bestämde sig kvinnan för att gå av – och det var då som chauffören attackerade kvinnan fysiskt, berättar vittnet.

Filmen: Chauffören puttar kvinnan

– När hon skulle gå av där fram öppnade han först inte dörren. Han knuffade henne sedan, öppnade dörren och knuffade ut henne från bussen, säger vittnet vidare.

Kristian Lans på Västtrafiks presstjänst.Foto: PRESSBILD/VÄSTTRAFIK

Vittnet, som brukar åka på den aktuella busslinjen, är skakad efter händelsen.

– Det är väldigt skrämmande. Det känns hemskt. Jag känner mig inte trygg med att åka buss längre.

 

LÄS OCKSÅ: Ilskan mot Västtrafik – resenärer bygger egen busskur

 

Västtrafik har tagit del av filmmaterialet.

– Hela förloppet finns ju inte på filmen, men man ser ju att han knuffar av den här kvinnan av bussen helt enkelt, säger Kristian Lans på Västtrafiks presstjänst.

Han fortsätter:

–  Vi ser allvarligt på alla incidenter där våra kunder inte får ett korrekt och vänligt bemötande. Det har man rätt att förvänta sig när man åker med kollektivtrafiken. Det är inte acceptabelt att knuffa en resenär, som syns på filmen.

Västtrafik ser allvarligt på händelsen.Foto: PRESSBILD

Bussen körs av ett partnerföretag till Västtrafik. Chauffören har nu fått sparken.

– De ser mycket allvarligt på det här och har valt att avsluta den här förarens anställning, säger Kristian Lans.

Chauffören har fått sparken

Västtrafik känner inte till bakgrunden till händelsen, men kundtjänsten står i kontakt med den utsatta kvinnan. Om kvinnan väljer att polisanmäla händelsen kommer Västtrafik att hjälpa till.

– Det är helt upp till den här kvinnan om hon vill gå vidare med det här. Och i så fall ska vi så klart bistå så gott vi kan med den utredningen.

Kan man känna sig säker som bussresenär?

– Det tycker jag, då det här är inte är någon vanlig händelse. Vi jobbar hela tiden med att alla som åker med kollektivtrafiken ska få ett vänligt och bra bemötande och de allra flesta förarna gör ett jättebra jobb, avslutar Kristian Lans på Västtrafik.

 

LÄS OCKSÅ: Birgitta, 67, efter resan med Västtrafik: "Parodi" 

Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER