Kocken på restaurang Amazing Thai och ägarinnan Sue-Lin Woo. Foto: PrivatKocken på restaurang Amazing Thai och ägarinnan Sue-Lin Woo. Foto: Privat
Kocken på restaurang Amazing Thai och ägarinnan Sue-Lin Woo. Foto: Privat
Bild på fasaden. Foto: Christer El-MochantafBild på fasaden. Foto: Christer El-Mochantaf
Bild på fasaden. Foto: Christer El-Mochantaf
Här är en av skyltarna som står intill buffébordet på restaurang Amazing Thai. Foto: Christer El-MochantafHär är en av skyltarna som står intill buffébordet på restaurang Amazing Thai. Foto: Christer El-Mochantaf
Här är en av skyltarna som står intill buffébordet på restaurang Amazing Thai. Foto: Christer El-Mochantaf
Även på engelska varnas kunderna på Amazing Thai för att slänga mat. Foto: Christer El-MochantafÄven på engelska varnas kunderna på Amazing Thai för att slänga mat. Foto: Christer El-Mochantaf
Även på engelska varnas kunderna på Amazing Thai för att slänga mat. Foto: Christer El-Mochantaf
"Ät så mycket ni orkar – men släng inte mat". Foto: Christer El-Mochantaf"Ät så mycket ni orkar – men släng inte mat". Foto: Christer El-Mochantaf
"Ät så mycket ni orkar – men släng inte mat". Foto: Christer El-Mochantaf

Här får du böta om du inte äter upp maten

Publicerad

GÖTEBORG. På Amazing Thai på Hisingen får du äta hur mycket du vill av lunchbuffén – men lämnar du något får du böta.

På flera skyltar i restaurangen står de tydligt: Varje 30 gram som du lämnar på tallriken kostar 80 kronor.

– Det finns folk som svälter ihjäl i världen, det är respektlöst att slänga mat, säger Angelina Shu, dotter till ägarinnan Sui-Lin Woo.

Om du ska äta lunch på restaurang Amazing Thai på Hisingen, får du äta hur mycket du vill från buffén. Men på flera platser i restaurangen finns också skyltar som gör klart: slänger du överdrivet mycket mat så debiteras du i efterhand. För varje 30 gram mat på tallriken, får du betala 80 kronor.

Jättebra, tycker vissa. Befängt tycker andra.

– Nio av tio blir jättearga när de hör det. Och då menar jag verkligen jättearga, säger Angelina Shu som hjälper till på restaurangen.

Hon berättar att tanken med skyltarna – som är skrivna på både engelska och svenska – är att minska svinnet på slängd mat.

– Det finns folk som svälter i världen, som dör för att de inte har mat. Samtidigt kommer kunder in hit och slänger hela tallrikar ibland. Det är respektlöst. Även mot bönderna som jobbat hårt från tidig morgon till sen kväll för att tillverka de här produkterna, fortsätter Angelina.

Många kastar för mycket

Både Angelina och hennes mamma Sui-Lin Woo säger att de tidigare har haft problem med folk som kastar för mycket mat.

– I Kina gör alla restauranger så, kastar man får man betala. Det är också en ekonomisk fråga, det kostar pengar för oss att köpa in varor och ha personal. En del gäster tar flera gånger, men kastar alltid sista tallriken. Det är inte bra. Det är bättre att gå flera gånger och äta upp allt, då får man äta hur mycket man vill, säger Sui-Lin.

Men vissa kunder har blivit uppriktigt upprörda. En av dem som GT har talat med, säger så här:

– 80 kronor för 30 gram är för mycket, det är en straffavgift. Jag förstår att man tänker på andra och vill vara miljövänlig, men det ska inte kosta 80 kronor för 30 gram, säger en missnöjd kund.

"Bara symboliskt"

Angelina och Sui-Lin förstår dock kritiken. De berättar också att de faktiskt aldrig har tvingat någon att betala "straffavgiften".

– Vi har aldrig låtit någon betala, det är symboliskt. Men det är bra att påminna om det. Många mammor har använt det för att säga till sina barn att det är viktigt att äta upp, säger Sui-Lin, som enbart i extrema fall kan tänka sig att ta ut avgiften.

Och Angelina håller med:

– Jag är glad att vissa tar det på rätt sätt, men det är symboliskt. När man ser att kunder lämnar stora berg med mat på tallriken så påminner man vänligt om det här, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER