Under fjolåret sålde varuhuset Gekås varor för 5,2 miljarder kronor. Foto: Robin AronUnder fjolåret sålde varuhuset Gekås varor för 5,2 miljarder kronor. Foto: Robin Aron
Under fjolåret sålde varuhuset Gekås varor för 5,2 miljarder kronor. Foto: Robin Aron
Jan Wallberg känner att rekordet ger alla mer energi: "Det som gör att vi studsar till jobbet". Foto: Anders YlanderJan Wallberg känner att rekordet ger alla mer energi: "Det som gör att vi studsar till jobbet". Foto: Anders Ylander
Jan Wallberg känner att rekordet ger alla mer energi: "Det som gör att vi studsar till jobbet". Foto: Anders Ylander

Här är Gekås nya galna rekordsiffror

Publicerad

Här är Gekås nya, galna rekord.

Under fjolåret sålde man varor för 5,2 miljarder kronor.

– Att hela tiden vilja bli bättre är det som gör att vi studsar till jobbet, säger vd:n Jan Wallberg.

Då var det dags igen.

Det stora, gula varuhuset i de stora, halländska skogarna har gjort sitt bästa försäljningsår någonsin.

Det förra rekordet var från 2014, när Gekås sålde för fem miljarder kronor. Nu är den siffran utraderad.

I fjol uppgick försäljningen till 5,2 miljarder. Alltså till 200 miljoner mer än året innan.

– Det är fyra procent upp, vilket ungefär är vad målen var. Så vi nådde målen vi satt upp. Det är väldigt mycket pengar, säger Jan Wallberg.

Ersatte Boris

Han lyckades med andra ord ersätta Boris Lennerhov på bästa sätt. Jan Wallberg tog över som vd efter Ullaredslegendaren i januari – och under första året på posten blev det inte bara det miljardrekord han presenterar nu.

I somras slog Gekås dessutom besöksrekord – och försäljningsrekordet under en enskild dag sattes i höstas.

Totalt besöktes man av 4,8 miljoner kunder 2015, vilket också är något mer än året innan.

– Hatten av för Boris, han har gjort ett väldigt bra jobb. Sedan är det en stor organisation med fantastiskt duktiga medarbetare som jag vill lyfta fram. Utan dem är det inte möjligt, säger Jan Wallberg.

– Men det är klart att jag blir glad som ny vd, att vi orkar hålla i.

Är viktigt med rekord

Och visst erkänner han att det här med att slå rekord ändå är ganska viktigt.

– Det blir ett symbolvärde som är kul att kommunicera. Det är jätteroligt att det uppmärksammas. Men det är minst lika viktigt att ha det som en morot internt.

Samtidigt nöjer sig Jan Wallberg inte här.

Gekås har dragit i gång en jättesatsning. För några veckor sedan premiärsprängde vd:n det berg som ska bort helt. Om några år ska en 25 000 kvadratmeter stor utbyggnad av varuhuset stå klar – och butiksytan ökar med omkring 20 procent.

Det ska ge nya rekord i framtiden, hoppas Jan Wallberg.

– Att vilja slå resultatet från föregående är ganska hälsosamt när man driver bolag. Att hela tiden vilja bli bättre är det som gör att vi studsar till jobbet, säger han.

Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag