Vill rädda handeln. Se intervjun med Hans Karlsson och Gunnar Eistam, två av representanterna i utbrytarföreningen Cityhandlarna, på gt.se. Foto: Per Wissing
Vill rädda handeln. Se intervjun med Hans Karlsson och Gunnar Eistam, två av representanterna i utbrytarföreningen Cityhandlarna, på gt.se.
Foto: Per Wissing

Handlarna revolterar: Handeln har gått back

Publicerad

GÖTEBORG. Ett 60-tal av innerstadens handlare i Göteborg har gjort revolt och bildat "Cityhandlarna", som ska slåss för bättre tillgänglighet med bil, vettigare parkeringsregler och ökad marknadsföring.

- Handeln i innerstan har gått back i flera år, något måste göras för att vända det, säger Hans Karlsson, Engelska tapetmagasinet och Gunnar Eistam, Stuk

Handlarna i Göteborgs city är organiserade i Innerstaden AB som ägs gemensamt av Fastighetsägarna och Köpmannaförbundet. Göteborgs stad står för en tredjedel av budgeten.

Men nu har cirka 60 av affärsinnehavarna lämnat Innerstaden i protest. De är fram för allt missnöjda med bristen på marknadsföring och att tillgängligheten för bilburna kunder begränsats.

- Vi har jobbat med Innerstaden i cirka fyra års tid men det bara pratas, inget händer, säger Hans Karlsson som tillsammans med Gunnar Eistam menar att innerstadens miljö med udda butiker, stora affärskedjor, kaféer och restauranger måste marknadsföras på ett nytt sätt.

Måste få stopp

Den nybildade föreningen ska också kämpa för att bilburna kunder lättare ska nå innerstan.

- Vi måste få stopp på avstängda filer och tvåtimmarsparkeringar. Handeln i city klarar sig inte utan bilen, säger Hans Karlsson och Gunnar Eistam.

Marianne Sörling är ordförande för Innerstaden.

Vad är din reaktion på "utbrytarföreningen" Cityhandlarna?

- Jag ser det som positivt att handlarna aktiverar sig.

Representanterna för Cityhandlarna menar ju att butikerna tappar kunder och omsättning?

- Nej det stämmer inte. Vi ser att vi till och med har ökat antalet besökare i år.

Jimmy Fredriksson
Jimmy Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag