Den dömde bedragaren nästlade sig in i kvinnans hem under förevändningen att han skulle laga hennes dator. Foto: PolisenDen dömde bedragaren nästlade sig in i kvinnans hem under förevändningen att han skulle laga hennes dator. Foto: Polisen
Den dömde bedragaren nästlade sig in i kvinnans hem under förevändningen att han skulle laga hennes dator. Foto: Polisen
En del av de smycken som försvann från den handikappade kvinnans hem hittades på pantbanker. Foto: POLISENEn del av de smycken som försvann från den handikappade kvinnans hem hittades på pantbanker. Foto: POLISEN
En del av de smycken som försvann från den handikappade kvinnans hem hittades på pantbanker. Foto: POLISEN
Den handikappade kvinnan blev av med en mängd ringar. Dessa hade bedragaren stulit och sålt på pantbanker. Foto: POLISENDen handikappade kvinnan blev av med en mängd ringar. Dessa hade bedragaren stulit och sålt på pantbanker. Foto: POLISEN
Den handikappade kvinnan blev av med en mängd ringar. Dessa hade bedragaren stulit och sålt på pantbanker. Foto: POLISEN

Handikappad kvinna fick konto länsat av bedragare

Publicerad

Den unge mannen nästlade sig in i den äldre och handikappade kvinnans hem under förevändningen att han skulle laga hennes dator.

När han vunnit hennes förtroende så tömde han systematiskt hennes bankkonto på närmare 100 000 tusen kronor – samtidigt som han konsekvent stal värdesaker från hennes hem.

Nu har mannen och hans medhjälpare – hans egen mamma – dömts i Jönköpings tingsrätt.

Det började med att den handikappade kvinnan fick problem med sin dator. Hon fick då, via en bekant, kontakt med en man i 25-årsåldern som skulle hjälpa henne att reparera datorn. Ganska snabbt fick den handikappade kvinnan stort förtroende för den nu dömde och såg honom som en god vän, har hon berättat i flera polisförhör.

Vad hon inte visste var att mannen inte bara lagade hennes dator. Han tog sig via den in i hennes bankkonton och förde över pengar till sig själv och sin mamma. Han bytte också lösenord på hennes e-post för att lättare kunna begå bedrägerierna och få tillgång till hennes e-post. 

 

LÄS OCKSÅ: Johanna, 18, råkade ut för Blocket-bedragare

 

Han stal dessutom hennes värdesaker och sålde eller pantsatte dem.

Smycken, en vacker gammal klocka, en kaffeservis är bara några exempel på värdeföremål som försvann från hemmet. Efter husrannsakan i mannens hem och på två pantbanker återfanns en del av värdeföremålen.

Kvinnan riskerade vräkning

Bedragaren fick ibland låna den handikappade kvinnans bankomatkort för att köpa datordelar eller betala räkningar, men passade samtidigt på att handla åt sig själv eller plocka ut kontanter. Andra gånger ska han plockat kortet ur hennes handväska utan lov.

 

En kaffeservis ingår i det diga förundersökningsmaterialet.Foto: POLISEN

 

Den handikappade kvinnan förstod ingenting förrän det började dyka upp inkassobrev, berättar hon i polisförhören. Räkningarna som i alla år betalats via autogiro till bland annat hyran förblev obetalda eftersom det inte fanns pengar på hennes konto. Hon hotades av vräkning.

Först då, efter ungefär ett halvår, gick det upp för henne att hon råkat ut för en bedragare.

Men att det skulle vara hennes vän hade hon inte tanke på ens då. I stället bad hon honom betala inkassoräkningarna och gav honom sitt bankomatkort, men i stället länsade mannen de sista slantarna på kontot.

Mannens mamma medhjälpare

Mannen dömdes tidigare i veckan av Jönköpings tingsrätt för en stor mängd bedrägerier och försök till bedrägerier till fängelse i ett år. Den handikappade kvinnan är långt ifrån den enda som bedragits. Listan på krav från privatpersoner och företag hos Kronofogdomyndigheten täcker flera A4-sidor i förundersökningen. Det handlar om ett trettiotal. Summorna varierar från några hundralappar till uppåt 10 000 kronor.

 

LÄS OCKSÅ: Bedragarnas nya metod – återbetalningsbluffen 

 

I domen slås också fast att mannen ska betala skadestånd till cirka 30 personer och företag. Bland annat runt 80 000 kronor inklusive ränta till den handikappade kvinnan.

Mannen har erkänt de flesta av bedrägerierna. Mamman har erkänt de  faktiska omständigheterna – men förnekar brott. 

Bedragarens mamma, en kvinna i 55-årsåldern, döms också för medhjälp, i form av penningtvättförseelse, till 70 dagsböter. Mammans del i de omfattande bedrägerierna är att hon fått pengar överförda från den handikappade kvinnans konto och sedan gett dessa till sin son

 

En gammal värdefull guldklocka var en sakerna som den unge mannen stal. Den hittades i mannens lägenhet vid en husrannsakan – i en Ikeakasse.Foto: POLISEN

 

50 operationer

Den bedragna kvinnan sitter i rullstol efter att ha genomgått  50-talet  operationer bara  i  knä  och  rygg.  Hon  är  stelopererad  i nacke och rygg och kan inte vrida på huvudet. Hon använder rullstol/permobil och är i stort sett bunden till sitt hem.

Den dömde mannen förklarar i polisförhören sina bedrägerier med ett gravt spelmissbruk. Pengarna gick till spel och resor, har han berättat i förhör.

Dessutom har han uppgett att han fått följande diagnoser satta av läkare:  Adhd, atypisk autism, Aspergers syndrom och fetma.

Något som tingsrätten har tagit hänsyn till, framgår det i domen.

 

Kvinnans desperata brev till banken

Innan bedrägerierna mot den handikappade kvinnan var mannen i 25-årsåldern dömd till fängelse för andra bedrägerier. Han hade dock ansökt om om att få avtjäna genom fotboja, så domen, som var hans tredje för olika slags bedrägerier, hade inte verkställts.

Hej, mitt namn är NN. Jag sitter i elektronisk rullstol sedan lång tid tillbaka och tar starka mediciner. Jag har varit kund hos er i över 30 år med samma konto och kontonummer. Jag har alltid skött mina konton. Jag lät en före detta kompis använda mitt konto... Jag har i dag en mycket tuff och svår situation... Jag måste få tillgång till mitt konto för att kunna äta och få ut mina mediciner igen... 

Relaterade ämnen
Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER