Det var natten till den 7 april 1990 som fartyget sattes i brand på väg från Oslo till Fredrikshamn. Foto: Lennart Rehnman
Det var natten till den 7 april 1990 som fartyget sattes i brand på väg från Oslo till Fredrikshamn. Foto: Lennart Rehnman

Han bryter tystnaden om färjebranden

Publicerad

159 personer dog i samband med brandkatastrofen på Scandinavian Star 1990.

Nu bryter Sjöfartsstyrelsens chefsutredare tystnaden efter 26 år - och minskar kraftigt kretsen av misstänkta personer, skriver danska Politiken.

– Det måste ha varit noga planlagt. Det var inte någon tokskalle som gick förbi och drog eld på en tändsticka, säger utredaren Flemming Thue Jensen till tidningen.

Det var natten till den 7 april 1990 som fartyget sattes i brand på väg från Oslo till Fredrikshamn och 159 människor fick sätta livet till, de flesta norrmän.

Branden har utretts ett flertal gånger av polisen, men från främst anhöriggrupper har man krävt noggrannare undersökningar.

Nu bryter den danska Sjöfartsstyrelsens inspektör Flemming Thue Jensen tystnaden för första gången sedan katastrofen - och minskar kraftigt kretsen av vilka som kan ligga bakom branden.

"Ingen tokskalle"

Han menar att mordbranden var noga planlagd och utfördes av en eller flera gärningsmän med väldigt god insyn i passagerarskepp och brandförlopp. Enligt Thue Jensen anlades branden genom ett medvetet sabotage mot ett hydraulikrör - och syftet ska ha varit att anlägga just en stor brand.

– Det måste ha varit noga planlagt. Det var inte någon tokskalle som gick förbi och drog eld på en tändsticka, säger Jensen till Politiken.

Expertgrupp pekade ut besättningen

För tre år sedan hävdade en expertgrupp som utrett bränderna ombord på Scandinavian Star att de anlades av besättningen.

Experterna kom också fram till att ventilation, branddörrar och sprinklersystem saboterades "för att maximera spridningen av branden".

En 37-årig dansk, som själv omkom i branden, har tidigare ensam pekats ut som misstänkt för att ha satt färjan i brand. Hans familj har under lång tid försökt rentvå hans namn.

Här kan du läsa en intervju med Ingvar Brynfors, förste brandman på plats på katastroffärjan.

 

 

 

 

 

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag