Fackordförande Peter Annerback. Foto: NORA LOREKFackordförande Peter Annerback. Foto: NORA LOREK
Fackordförande Peter Annerback. Foto: NORA LOREK
Helen Larsson har jobbat i hamnen sedan slutet av 80-talet. Foto: NORA LOREKHelen Larsson har jobbat i hamnen sedan slutet av 80-talet. Foto: NORA LOREK
Helen Larsson har jobbat i hamnen sedan slutet av 80-talet. Foto: NORA LOREK
Sedan lockouten trätt i kraft hölls ett improviserat informationsmöte av facket utanför grindarna i Skandiahamnen. Foto: NORA LOREKSedan lockouten trätt i kraft hölls ett improviserat informationsmöte av facket utanför grindarna i Skandiahamnen. Foto: NORA LOREK
Sedan lockouten trätt i kraft hölls ett improviserat informationsmöte av facket utanför grindarna i Skandiahamnen. Foto: NORA LOREK
Två hamnveteraner, Anders Björkroth och Kent "Stålis" Ståhl. Foto: NORA LOREKTvå hamnveteraner, Anders Björkroth och Kent "Stålis" Ståhl. Foto: NORA LOREK
Två hamnveteraner, Anders Björkroth och Kent "Stålis" Ståhl.  Foto: NORA LOREK

Lockout i Göteborgs hamn efter krismöten

Publicerad

Lockouten i Göteborgs containerhamn blev ett faktum klockan 16 på fredagen.

Därmed trappades den ettåriga hamnkonflikten upp ytterligare.

Det innebär att hamnen kommer att stängas under kvällar och nätter – och hamnarbetarna utestängs utan lön.

Nu kallas återigen medlare in för att lösa konflikten som kostar svenska företag enorma pengar och betecknas som samhällsfarlig av allt fler.

Klockan 16 strömmade kvällsskiftet ut ur grindarna sedan lockouten trätt i kraft. Utanför grindarna samlade lokale klubbordföranden Peter Annerbeck ihop medlemmarna och informerade om läget.

Han berättade om mötena med motparten under eftermiddagen som inte löste konflikten. Medlemmarna verkade ha varit inställda på att det skulle bli lockout.

– Det är jättetråkigt men var inte oväntat, tycker Helen Larsson som jobbat i hamnen sedan 80-talet.

Vad krävs för att lösa det här, tycker du?

– Både företaget och vi måste hjälpas åt att hitta en lösning, vi får ge och ta för att få slut på det här. Men det är svårt när dom vägrar se oss som en jämbördig part, menar Helen Larsson.

Bad om ajounering

APM Terminals förhandlingschef, Sophia Tuveson, konstaterade:

– Motparten gav oss två muntliga förslag. Vi bad om ajounering för att låta våra jurister titta på dessa. Under tiden ville vi att stridsåtgårderna skulle dras tillbaka, men det gick inte facket med på. Därmed fick vår lockout träda i kraft. 

Vad händer nu?

– Vi har kallat in medlingsinstitutet för att leda förhandlingarna framåt. Jag förväntar mig att de börjar jobba med detta redan inom några dagar.

Den stridbara "Hamnfyran" hade ett medlemsmöte under torsdagen då den årslånga konflikten åter stod i fokus.

Dåliga förutsättningar

Sent torsdag kväll gick sedan en förhandlingsframställan från Hamnfyran till APM Terminals.

På medlemsmötet under torsdagen slogs det fast att Hamnfyrans medlemmar vill stå fast vid de viktigaste ståndpunkterna. Och klockan 16 på fredagen stod det alltså klart att konfliklten nu trappades upp ytterligare.

Lockouten innebär att hamnen stängs kvälls- och nattetid på vardagar fram till 30 juni.

Denna åtgärd är arbetsgivarens svar på hamnfyrans agerande under konflikten. Enligt APM Terminals har facket utlyst totalt 14 blockader och nio strejkdagar under det senaste året.

Striden i hamnen kostar stora summor och allt fler röster höjs för att den är samhällsfarlig och att regeringen bör agera. Senast i raden var Elisabeth Svantesson, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Moderaterna i en debattartikel i GT.

När lockouten trätt i kraft kommer konflikten att kosta företag och samhälle ännu mer pengar. Redan under året som gått har konflikten fått svåra konsekvenser för åkerier och deras kunder som lossar och lastar gods i contaninerhamnen i Göteborg.

Skamfilat rykte

Många förtvivlade företagare har hört av sig till oss under konflikten. Västsvenska Handelskammarens vd, Johan Trouvé, har dagligen kontakt en mängd personer som drabbas hårt.

– Den här konflikten slår enormt hårt mot många. Jag vill absolut beteckna den som samhällsfarlig. Den har redan fått stora konsekvenser för väldigt många och den kommer att bli dyrbar för Sverige också i framtiden.

Direkt efter att lockouten trätt i kraft satte han sig i ett möte med bland annat infrastrukturminister Anna Johansson och APM Terminals vd, Henrik Kristensen.

Skandiahamnen i Göteborg är norra Europas största containerhamn. Här lossas och lastas enorma mängder gods. Under konflikten har kunderna inte kunnat veta om eller när deras gods kan lastas eller lossas.

– Göteborg har nu ett skamfilat rykte som containerhamn ute i världen på grund av konflikten, säger Trouvé.

Fackordförande Peter Annerback beklagar detta.

– Jag kan förstå att utomstående kan se oss som militanta och jobbiga, men vi agerar så här på grund av arbetsgivaren. Det är vår enda möjlighet att överleva som fackförening och vi har medlemmarna med oss.

– Till hundra procent!

Medlarna kommer att få jobba för att hitta en lösning på konflikten...

 

En ettårig konflikt – vad gäller striden?

Orsaken i grund är att arbetarna i hamnen tillhör två olika fackförbund och att arbetsgivaren, APM Terminals i Göteborgs Hamn, tecknat kollektivavtal med det ena, LO-facket Transportarbetareförbundet. Hamnarbetarförbundet har dock flest medlemmar i containerhamnen och kräver att arbetsgivaren också ska teckna avtal och förhandla med dem, vilket APM konsekvent vägrar med hänvisining till att man inte kan ha två kollektivavtal enligt svensk rätt och kutym.

Under fredagen förde facket fram en dom i Arbetsdomstolen som visar att det visst går att skriva avtal med två förbund på en arbetsplats. Detta  vill nu APM låta sina jurister titta på.

Hamnfyran menar att fackliga rättigheter trycks tillbaka i hamnen medan företaget vill få Hamnarbetarförbundet att binda sig vid fredsplikt. Något den historiskt stridbara "Hamnfyran" inte vill gå med på. 

Utöver själva kärnfrågan är parterna oense om en mängd andra frågor. 

Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER