Hamburgerkrig kan få EM-matcher att flyttas

Publicerad
Uppdaterad
Hamburgerkriget har blossat upp igen och U21 EM kan flyttas.
Uefa vill tvinga Max i Borås att hålla stängt hela dagarna - vilket skulle gynna huvudsponsorn McDonalds.
Genom GT.se lämnar nu Richard Bergfors över beslutet till läsarna: Ska Max ge upp eller stå på sig?
Hamburgerkriget pågick i månader innan det fick ett slut - trodde alla. Max gav löfte om att hålla stängt tre timmar före och en timme efter match då U21 EM skulle avgöras i Borås. Hamburgerkedjan tackade också nej till ekonomisk ersättning från kommunen.
Men Uefa nöjde sig inte med det.
– Kommunen fick ett brev från Uefa där de kräver att vi måste ha stängt alla dagar - trots att det inte är match. Det låter ju helt bissart, säger Richard Bergfors, vd på Max.
Han fortsätter:
– Uefa hade inte varit glada över att vi skulle få ställa upp en mobil kiosk utanför arenaområdet. Men de kan väl inte bestämma över en hel stad?


McDonalds huvudsponsor

Då turneringens huvudsponsor är McDonalds anar Max vd att det inverkat beslutet.
– Det luktar konspiration. För dem blir det jättebra om vi stänger får då säljer de mer hamburgare.
För att rädda fotbollsfesten i Borås lämnar nu Richard Bergfors över beslutet till boråsarna själva. Genom omröstningen på GT.se får allmänheten ta beslutet om Max ska foga sig för Uefas krav - eller stå på sig.
– Fotboll ska ju vara roligt, men det handlar uppenbarligen bara om pengar och affärer. Vi lovar i alla fall att rätta oss efter boråsarnas beslut, säger Richard Bergfors.


Kan flyttas

Flyttas matcherna från Borås lutar det, enligt Richard Bergfors, på att det blir på Råsunda i Stockholm som de spelas. Problemet: Det finns en Maxrestaurang även bredvid denna arena.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER