Det blev ett riktigt eldinferno när de båda lastbilarna krockade och började brinna. Foto: LäsarbildDet blev ett riktigt eldinferno när de båda lastbilarna krockade och började brinna. Foto: Läsarbild

Det blev ett riktigt eldinferno när de båda lastbilarna krockade och började brinna.

 Foto: Läsarbild
Greger Emilsson, 58, räddade livet på en lastbilschaufför - och var nära att själv omkomma. "Man tänker inte så mycket i det läget och det är nog tur." Foto: FonusGreger Emilsson, 58, räddade livet på en lastbilschaufför - och var nära att själv omkomma. "Man tänker inte så mycket i det läget och det är nog tur." Foto: Fonus
Greger Emilsson, 58, räddade livet på en lastbilschaufför - och var nära att själv omkomma. "Man tänker inte så mycket i det läget och det är nog tur." Foto: Fonus
Två lastbilar började brinna efter fredagens kollision vid södra infarten till Åmål på E45:an. Båda förarna fördes till sjukhus men det kunde varit värre om inte Greger Emilsson gripit in. Foto: David HårsethTvå lastbilar började brinna efter fredagens kollision vid södra infarten till Åmål på E45:an. Båda förarna fördes till sjukhus men det kunde varit värre om inte Greger Emilsson gripit in. Foto: David Hårseth
Två lastbilar började brinna efter fredagens kollision vid södra infarten till Åmål på E45:an. Båda förarna fördes till sjukhus men det kunde varit värre om inte Greger Emilsson gripit in.  Foto: David Hårseth

Greger drog chaufför ur brinnande lastbil

Publicerad

ÅMÅL. Greger Emilsson, 58, var på väg till jobbet i Åmål när E45:an förvandlades till ett eldinferno.

Två lastbilar krockade och började brinna. Greger tvekade inte en sekund när han sprang ut för att hjälpa.

– Jag tycker människor har ett moraliskt ansvar, säger han.

Det var i fredags som två lastbilar kolliderade på E45:an vid Åmåls södra infart. Trots att eld utbröt och båda förarna fick skickas till sjukhus krävde kollisionen inga dödsoffer.

En viktig faktor till det var Greger Emilsson, 58, vilket Nya Wermlands Tidningen var först med att berätta. Han var på väg från hemmet i Dals Långed till jobbet som begravningsentreprenör i Åmål.

Han hann precis komma undan krocken. Greger hade svängt undan när han såg en långtradare på väg att göra en omkörning komma körandes rakt mot honom.

Det hela gick på sekunder.

– När jag såg att långtradaren körde ut svängde jag direkt, och direkt när jag smällde small det fruktansvärt. Jag trodde att det var jag som hade blivit påkörd.

"There is a fire!"

Direkt efter smällen kastade sig Greger ut ur bilen. Han sprang till lastbilen som hade legat bakom honom när han svängde undan.

Förarhytten var söndertrasad och vindrutan så nedtryckt att han kunde sträcka in händerna och få tag i föraren.

– Jag sa "there is a fire, you must get out", och lyckades dra ut honom och ta med honom till min bil.

Eftersom det hade varit en olycka även i en annan del av Åmål tog det en stund för ambulansen att komma till platsen. Det fick kallas på förstärkning från Bengtsfors.

Samtidigt hjälptes vittnen till olyckan åt att hjälpa de skadade.

– Jag skrek på folk att hjälpa killen i den andra bilen och det gjorde de, de var minst lika heroiska, säger Greger Emilsson.

När ambulanserna väl var på plats och påbörjade räddnings- och släckningsarbetet kunde han till slut åka till jobbet. Han hade en begravning inbokad under eftermiddagen.

Men redan vid lunch blev det dags att gå hem. Morgonens dramatik hade tagit lite för hårt.

– Jag har sett saker i mitt arbete så jag är inte rädd, men det var nog chocken över att ha varit sekunder från att dö. Jag kände att jag inte orkade.

Kändes i hjärtat

Efter fredagen har Greger Emilsson fått mycket uppskattning.

Men vissa undrar också hur han vågade.

– Det var någon som sa "du kunde ha flugit i luften"... ja det är klart jag kunde, men det tänkte jag inte på. Man tänker inte så mycket i det läget och det är nog tur. Jag tycker människor har ett moraliskt ansvar att gripa in och hjälpas åt.

Och det starkaste minnet och intrycket fick Greger på plats under olyckan.

– Lastbilschaufförens ögon och hans händer när han låg på båren och tackade mig, det kändes i hjärtat.

Dennis Jörnmark Callstam
Dennis Jörnmark Callstam

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag