Dan Sheingold körde oss Göteborgsvarvet runt i sin taxibil och kommer att finnas på plats under loppet för att erbjuda skjuts till målet för de deltagare som väljer att bryta loppet. Foto: Robin AronDan Sheingold körde oss Göteborgsvarvet runt i sin taxibil och kommer att finnas på plats under loppet för att erbjuda skjuts till målet för de deltagare som väljer att bryta loppet. Foto: Robin Aron
Dan Sheingold körde oss Göteborgsvarvet runt i sin taxibil och kommer att finnas på plats under loppet för att erbjuda skjuts till målet för de deltagare som väljer att bryta loppet. Foto: Robin Aron
Under Göteborgsvarvet kommer Taxi Göteborg att ha 20 taxichaufförer utmed banan för att köra skadade och utmattade löpare som avbryter loppet i mål. Foto: Robin AronUnder Göteborgsvarvet kommer Taxi Göteborg att ha 20 taxichaufförer utmed banan för att köra skadade och utmattade löpare som avbryter loppet i mål. Foto: Robin Aron
Under Göteborgsvarvet kommer Taxi Göteborg att ha 20 taxichaufförer utmed banan för att köra skadade och utmattade löpare som avbryter loppet i mål. Foto: Robin Aron
GT:s reporter Evelina Lindfors och taxichauffören Dan Sheingold trivdes bra inne i taxibilen när regnet kom. Foto: Robin AronGT:s reporter Evelina Lindfors och taxichauffören Dan Sheingold trivdes bra inne i taxibilen när regnet kom. Foto: Robin Aron
GT:s reporter Evelina Lindfors och taxichauffören Dan Sheingold trivdes bra inne i taxibilen när regnet kom. Foto: Robin Aron
Utan stopp tar banan cirka 30 minuter att köra och utan ett enda skavsår eller några knäproblem var vi framme vid målgången på Slottsskogsvallen. Foto: Robin AronUtan stopp tar banan cirka 30 minuter att köra och utan ett enda skavsår eller några knäproblem var vi framme vid målgången på Slottsskogsvallen. Foto: Robin Aron
Utan stopp tar banan cirka 30 minuter att köra och utan ett enda skavsår eller några knäproblem var vi framme vid målgången på Slottsskogsvallen. Foto: Robin Aron
Efter ungefär fem kilometer kommer löparna fram till Älvsborgsbron, vilken är en tuff bit av banan med ständig lutning. Foto: Robin AronEfter ungefär fem kilometer kommer löparna fram till Älvsborgsbron, vilken är en tuff bit av banan med ständig lutning. Foto: Robin Aron
Efter ungefär fem kilometer kommer löparna fram till Älvsborgsbron, vilken är en tuff bit av banan med ständig lutning. Foto: Robin Aron
Dan säger att det finns många sevärdheter längst banan, till exempel gasklockan, Barka Viking och Avenyn. Foto: Robin AronDan säger att det finns många sevärdheter längst banan, till exempel gasklockan, Barka Viking och Avenyn. Foto: Robin Aron
Dan säger att det finns många sevärdheter längst banan, till exempel gasklockan, Barka Viking och Avenyn. Foto: Robin Aron
En spypåse, dextrosol, mineralvatten och resorb har Dan i taxibilen för att hjälpa deltagarna med återhämtningen om de väljer att avbryta loppet. Foto: Robin AronEn spypåse, dextrosol, mineralvatten och resorb har Dan i taxibilen för att hjälpa deltagarna med återhämtningen om de väljer att avbryta loppet. Foto: Robin Aron
En spypåse, dextrosol, mineralvatten och resorb har Dan i taxibilen för att hjälpa deltagarna med återhämtningen om de väljer att avbryta loppet. Foto: Robin Aron
Att ta taxi runt Göteborgsvarvet kostar 1 065 kronor. Foto: Robin AronAtt ta taxi runt Göteborgsvarvet kostar 1 065 kronor. Foto: Robin Aron
Att ta taxi runt Göteborgsvarvet kostar 1 065 kronor. Foto: Robin Aron

Göteborgsvarvet – taxa-meter för meter

Publicerad

De flesta springer, en del går – men det går att ta sig runt Göteborgsvarvet på andra sätt.

Sittande på lädersäten med en tickande taxameter testade GT:s reporter varvet – med taxi.

Inför årets upplaga av Göteborgsvarvet testar GT andra sätt att ta sig runt än att springa, först ut är en taxiresa. Dan Sheingold, 41, har jobbat som taxichaufför i 15 år och tycker att Göteborgsvarvet är en av årets arbetsrelaterade höjdpunkter. Det är han som tar oss runt banan på fyra hjul. Taxi Göteborg har i tio år stått utplacerade vid olika brytstationer efter banan och erbjudit att köra löpare som avbrutit loppet i mål.

– Det här är tredje året som jag kommer att jobba under Göteborgsvarvet och det är alltid lika roligt, säger Dan.

Samtidigt som han kör oss runt den 2,1 mil långa banan berättar han om sina upplevelser kring arbetet under löptävlingen. Han säger att det bästa med tävlingen är att alla deltagare och alla runtomkring alltid är på bra humör och att det 99 gånger av 100 är bra väder.

Många bryter loppet på Hisingen

Vi tar oss över Älvsborgsbron med den bedårande utsikten och medan vi sitter skönt i taxibilens lädersäten pekar Dan ut var många löpare brukar bryta tävlingen.

– Precis när de har tagit sig över till Hisingsidan är det många som avbryter loppet. De har haft en tuff start i Slottsskogen och sedan kommer de till Älvsborgsbron som har en tuff stigning hela vägen och är riktigt riktigt jobbig, säger han.

När vi har åkt drygt en mil av Göteborgsvarvet börjar det regna och det är skönt att vi sitter inne i en taxi. Dan pekar ut flera sevärdheter längst efter banan.

– SVT-huset är byggt som ett kamerahus, sedan har vi naturligtvis den vackra utsikten över Göteborgs hamn. På Barken Viking är det alltid tjo och tjim, man får passa på att titta på gasklockan som inte finns kvar länge till och sen har vi Avenyn som är i en klass för sig.

Viktigt att ladda upp på rätt sätt

Dan har själv aldrig sprungit Göteborgsvarvet, men han vet ändå hur man laddar upp inför loppet.

– Det gäller att äta, sova och dricka ordentligt dagen innan. Det gäller både löparna och vi som jobbar under loppet.

Av erfarenhet vet han vad han ska ha i taxin när han jobbar under loppet. Spypåsar, dextrosol, resorb, mineralvatten och choklad, allt för att med små medel kunna hjälpa de löpare som bryter loppet med återhämtningen.

"Fantastiskt upplevelse och stämning"

När vi kommer tillbaka till Slottsskogsvallen stannar taxametern på 1 065 kronor och trots att det var rätt skönt att sitta skyddad under tak och mellan väggar när regnet kom så säger Dan att han ändå inte skulle rekommendera att ta taxi runt banan.

– Nej det är bättre att springa, då får man motion och du har folk som hejar på dig längst hela banan. Det är en fantastisk upplevelse och stämning som du inte vill missa, säger han.

Evelina Lindfors
Evelina Lindfors

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER