Göteborgshotellet får
en "Fair Sex"-stämpel

Publicerad

GÖTEBORG. Här är Göteborgshotellet som går i frontlinjen i kampen mot trafficking och prostitution.

Hotel Flora är först i landet med att få en "Fair Sex"-stämpel.

– Nu hoppas vi att hela branschen hakar på. Vi måste alla göra mer, säger vd Carina Högberg till GT.

I skuggan av gängkrig och rekordmånga skottlossningar växer problemen med trafficking och prostitution i Göteborg, inte minst på hotellen. Nu lanseras initiativet som ska bryta den nedåtgående spiralen - kampanjen ”This is a Fair Sex Hotel”

– Det blir ett sätt för hotell att positionera sig. Att berätta för omvärlden att man jobbar praktiskt för att avvärja brott, säger Malin Roux på den ideella organisationen Realstars, som ligger bakom kampanjen.

Det första hotellet att "kvalitetsstämplas" är Hotel Flora vid Grönsakstorget i Göteborg.

– Det känns jättespännande att vi är först med detta. Vi pratar ofta om att detta händer andra men sällan om det som händer i Sverige, säger vd Carina Högberg.

I certifieringen ingår att utbilda personalen i att hantera misstänkt prostitution och att införa rutiner för när och hur du tipsar polisen.

Och kampanjen applåderas av Göteborgspolisens människohandelsgrupp - som under pågående gängkrig i Göteborg saknar resurser för att sköta sitt huvuduppdrag.

– Hotellen är en stor kontaktyta för prostitution. Att personalen är informerad är jätteviktigt, säger Mats Paulsson, chef för människohandelsgruppen.

Paulsson menar att prostitutionen i Göteborg är ett växande problem - som de senaste åren i hög utsträckning flyttat till nya arenor.

– Kontakten tas i allt större utsträckning på nätet. Sen träffas man på hotell eller i andrahandslägenheter, säger han.

Hotel Flora hoppas nu att deras medverkan i kampanjen ska leda till en snöbollseffekt i hotellbranschen.

– I och med detta berättar vi för omvärlden att det inte är okej att köpa sex på vårt hotell. Att vi inte ser mellan fingrarna, säger vd Carina Högberg till GT.

Gustav Sandström
Gustav Sandström

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER