Göteborg är nu ett steg närmare en linbana i staden. Foto: Göteborgs stadGöteborg är nu ett steg närmare en linbana i staden. Foto: Göteborgs stad

Göteborg är nu ett steg närmare en linbana i staden.

 Foto: Göteborgs stad
På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med bygget. Foto: Göteborgs stadPå torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med bygget. Foto: Göteborgs stad

På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med bygget.

 Foto: Göteborgs stad
Den kommande linbanan ska vara klar senaste 2021, och kan komma att se ut så här. Foto: Göteborgs stadDen kommande linbanan ska vara klar senaste 2021, och kan komma att se ut så här. Foto: Göteborgs stad
Den kommande linbanan ska vara klar senaste 2021, och kan komma att se ut så här. Foto: Göteborgs stad
"Det är extra roligt att idén kom från ett medborgarförslag", säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden. Foto: Anders Ylander"Det är extra roligt att idén kom från ett medborgarförslag", säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden. Foto: Anders Ylander
"Det är extra roligt att idén kom från ett medborgarförslag", säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden. Foto: Anders Ylander

Göteborg ett steg närmare linbana

Publicerad

Till stadens 400-årsjubileum 2021 kommer en linbana att frakta göteborgarna över älven.

På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med bygget.

– Det är extra roligt att idén kom från ett medborgarförslag, säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden.

För första gången sedan 1930-talet, då tunnelbana byggdes i Stockholm, kan Sverige få ett nytt kollektivtrafiksystem. På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med planerna på att bygga en linbana över älven.

– Kommunstyrelsen har gett Trafiknämnden ekonomiskt utrymme att fortsätta med planeringen av en linbana i Göteborgs kollektivtrafik. Det innebär att vi går in i ett tydligare planeringsläge. Från vision, till att gå igång med detaljer. Vi är ett steg närmare ett förverkligande av planerna, säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden.

Från Järntorget till Hisingen

Från början kommer idén om en linbana från ett medborgarförslag – och nu ser den ut att bli verklighet. Den första linjen är tänkt att gå mellan Järntorget och Hisingen. Linbanan kommer att ha samma kapacitet som en spårvagnslinje.

– Tanken är att linbanan ska vara färdig senast till 400 årsjubileet, 2021. Men förhoppningsvis finns den i drift redan 2020, säger Nyhus.

Samtliga partier – utom Sverigedemokraterna – röstade för förslaget, och projektet beräknas kosta drygt en miljard kronor.

Kommer tåla mer vind än Älvsborgsbron

Kommunstyrelsens beslut innebär att planerna på att bygga en linbana ska utredas mer konkret, men det återstår ytterligare politiska beslut innan transportmedlet kan bli verklighet.

Att Göteborg är en stad där det då och då blåser snålt är ingenting som linbaneåkarna ska behöva oroa sig för.

– Vi satsar på ett säkert, trekabligt system. Blåsten är en viktig del att ta hänsyn till. Men man måste stänga av Älvsborgsbron innan linbanan drabbas. Så säker är den, säger Nyhus.

 

Följ GT på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar!​

Alexander Piauger
Alexander Piauger
Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER